0 431 visningar

26 svar

Vilka?

ES

5 sep 2009 kl. 22:26

1.Sandsopp? fanns i mängder..
2. Blodriska? bland gamla eklöv, väldigt grå..
3. Vilken fingersvamp? sådan som svarttrumpet kan finnas tillsammans med? gäckar mig.

0

Peter, Linköping

5 sep 2009 kl. 22:30

1: Sandsopp, japp. 2: Ser ut som tallblodriska, röd saft? 3: Ger mig inte in i fingersvampsträsket…

0

Elisabeth Jansson

5 sep 2009 kl. 22:30

Hej!
Fingersvampen på bilden är en ramaria men går inte att artbestämma utan mikroskopering!
Var växte den typ av skog,det finns ingen speciell fingersvamp som växer med svart trumpetsvam,det är bara ett kännetecken på att det är “rikare” marker med kalk och där trivs speciella lite ovanligare arter!

0

Peter, Linköping

5 sep 2009 kl. 22:37

...fast om det inte fanns nån tall i närheten, på #2? Nej, jag får nog ta tillbaka och invänta ett mer initierat svar.

0

ES

5 sep 2009 kl. 22:38

1. väldigt röd saft.
2. välmaskerade.

Fingersvampen växte ihop med tall, klippig terräng, Stockholmsskärgård.

0

Peter, Linköping

5 sep 2009 kl. 22:44

Vinriskan är mer grå och har röd saft, men den är tydligen bara funnen på gotland.

Fanns det tall i närheten?

0

Peter, Linköping

5 sep 2009 kl. 22:46

OK, det fanns tall.. ser jag nu.

0

ES

5 sep 2009 kl. 22:47

Nja, ingen tall i direkt närhet vad jag minns, fanns under ek, hassel och gran i närheten.

0

ES

5 sep 2009 kl. 22:49

Japp, tallbarr, det stämmer :)

Granblodriska kanske då?

0

ES

5 sep 2009 kl. 22:49

Tallblodriska menar jag….

0

Peter, Linköping

5 sep 2009 kl. 22:51

Kanske tallblodriska, men den brukar vara mer röd. Hur ser den ut på hatten? Zonerad?

0

Birgitta D

5 sep 2009 kl. 22:52

granblodriska slät fot
tallblodriska gropig fot

0

Peter, Linköping

5 sep 2009 kl. 22:53

Den var gråaktig, vilket stämmer in bra på vinriskan. Tumregeln hjälper oss inte här.

0

ES

5 sep 2009 kl. 22:59

Zonerad?

En zoom.

0

RasBohlin

5 sep 2009 kl. 23:02

Ser väl mer ut som tallblodriska än granblodriska iallafall!

0

Peter, Linköping

5 sep 2009 kl. 23:03

Alltså, för en lekman ser det verkligen ut som vinriska, men den skall bara finnas på Gotland.

Hoppas någon mer kunnig kan komma in och avgöra saken.

Du sade att saften var röd. Illröd? Vinröd? Morotsröd?

0

Irene A

5 sep 2009 kl. 23:03

Vinriska har grårosa skivor, så det är inte den.

Lactarius quieticolor kan se ut så där, men har sällan så gropig fot.. Den blir däremot grönfläckig som inte tallblodriskan brukar bli, och blir djupt vinröd i skador efter ett tag.
Man får kolla färgförändringar i köttet efter att man har skurit i dem -och notera hur lång tid det tar.

0

ES

5 sep 2009 kl. 23:08

Hittade detta:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/lac_sang.PDF

Så i Södermanland är den ju funnen: vinriskan alltså.

Men skivorna var orangeröda. Hatten grå utan andra nyanser, saften enligt bild, rödorange. Vet inte hur det såg ut efter en tid.

0

Peter, Linköping

5 sep 2009 kl. 23:09

I Nya svampboken står “rosa till vinröd ton” om vinriskans skivor.

0

ES

5 sep 2009 kl. 23:11

Ok, inget drag åt vinrött i den.

0

Peter, Linköping

5 sep 2009 kl. 23:11

Du har rätt, morotsröd saft lär ta bort vinriskan som alternativ.

Var det rejält med saft, rann det ymnigt? Irenes förslag har snålt med saft (enligt min Nylén-bok).

Det slutar väl med att det är en trist, lite torr tallblodriska det här… : )

0

ES

5 sep 2009 kl. 23:21

Japp, kan nog vara så... så torra var de dock inte :)

0

ES

6 sep 2009 kl. 00:03

Men å andra sidan tycker jag Lactarius quieticolor verkar vara väldigt lik enligt bildsökning på google.

0

Irene A

6 sep 2009 kl. 10:01

Har du kvar exemplar av riskan kan du testa att skära ett tvärsnitt i hatten och se hur/om färgen ändras. Blir den mörkröd inom 15-20 minuter och slutligen grön, så tror jag på quieticolor.

Man kan väl förutsätta att det finns tall i närheten..?

0

Peter, Linköping

6 sep 2009 kl. 11:20

Man kan skymta tallbarr på bilden i alla fall.

Det verkar vara en raritet hur som helst.

0

ES

6 sep 2009 kl. 14:56

Tog tyvärr inte med någon fruktkropp hem, men kommer jag dit igen innan de är borta så ska jag göra ett färgtest.

0

Michael Krikorev

6 sep 2009 kl. 23:44

Tror på det som Irene föreslog, Lactarius quieticolor. Typiskt exemplar med tydliga gropar i foten och den blåaktiga färgen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone