Ett ”modestum”-rykte säger att vad som nu kallas glaucopus egentligen är scabrosus, medan våra ”modestum” är den riktiga glaucopus, beskriven just från mina svampmarker.
Den som lever får se, men det låter ju inte alldeles heltokigt… Årets ”modestum” från min lokal kommer jag att högtidligen donera till riksmuseet.
I tisdags kväll såg den ut ungefär så här i blixtskenet!
Hej!
Intressant läsning!
Jag har ett mycel som jag studerat i säkert snart 10 år men jag blir inte klok på det!
I början trodde jag att det var två arter av taggsvampar,ett tag trodde jag att det var ett mycel och en sorts svamp och i år vet jag inte vad jag ska tro men det lutar åt att det kanske är två olika sorter och det är vad jag tror i år efter att ha sett svamparna.
Mitt bra bildbehandlings program försvann när datorn slutade fungera men tack och lov har jag alla bilder kvar!
Nu ska jag köpa en extern hårddisk!
Jag sänder årets bilder privat till din mail Jan så får du studera och begrunda min “modestum” glaucopus
Hej!
Intressant läsning!
Jag har ett mycel som jag studerat i säkert snart 10 år men jag blir inte klok på det!
I början trodde jag att det var två arter av taggsvampar,ett tag trodde jag att det var ett mycel och en sorts svamp och i år vet jag inte vad jag ska tro men det lutar åt att det kanske är två olika sorter och det är vad jag tror i år efter att ha sett svamparna.
Mitt bra bildbehandlings program försvann när datorn slutade fungera men tack och lov har jag alla bilder kvar!
Nu ska jag köpa en extern hårddisk!
Jag sänder årets bilder privat till din mail Jan så får du studera och begrunda min “modestum” glaucopus
Idag besökte jag min Sarcodon ”modestum” för att kolla när det skulle bli lagom att skörda den. Tyvärr hade det redan varit ”lagom”. Den enda fruktkroppen hade börjat falla sönder. Jag tog rätt på det kunde räddas, tog hem det och tog några bilder på resterna som nu ligger på tork i väntan på att ett ”sändebud” ska ta dem till Riksmuseet. Bilden på svampen (11 cm) och MYCKET fjälligare än fjolårets fruktkroppar som var extremt släta är från 10/9, restbilderna tagna idag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.