0 583 visningar

9 svar

Röksvamp och taggsvamp?

NadaL, Umeå

6 sep 2009 kl. 07:37

1. Röksvamp?
Växer i gräsmattan.
Yttre vägen hos äldre fruktkropp läderartad,svårt att kära med kniv.
Tacksam för era förslag?

2. Taggsvamp?

Växer i fuktigt granskog.
Kan det vara Bankera violascens, grantaggsvamp?

0

NadaL, Umeå

6 sep 2009 kl. 07:38

Och taggsvampen:

0

Lill

6 sep 2009 kl. 07:39

Läderboll.

0

Lill

6 sep 2009 kl. 07:43

Grantaggsvamp Bankera violascens?
Bara en gissning.

0

Skogsfrun i Obbola

6 sep 2009 kl. 08:08

Kan inte den första vara svartnande äggsvamp?

0

Jan A, Uppsala

6 sep 2009 kl. 08:13

Visst är det grantaggsvamp, Nada. Den tyx lika vanlig som alla korkisarna i år. Den runda är svartnande åggsvamp.

0

Irene A

6 sep 2009 kl. 09:37

Jag är övertygad om att den första är skålröksvamp, Calvatia utriformis.
Kollade förresten i Dyntaxa om den skulle heta Calvatia eller Handkea, och upptäckte till min förvåning att den hette Lycoperdon utriforme där..

Grantaggsvamp håller jag med om.

0

Lill

6 sep 2009 kl. 10:12

Tyckte röksvampen såg ut som en läderboll så jag sökte på nätet för att se om jag hittade någon bild som var lik.
Hittade den här:
http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?obrazok_id=108342
som ska föreställa en läderboll. Tycker den är väldigt lik.
Hur ser man skillnad?

0

Irene A

6 sep 2009 kl. 11:09

Jag håller med om att det kan vara lätt att ta skålröksvampen för läderboll (själv har jag ännu inte haft lyckan att hitta läderbollen).
Jämför med bilder av skålröksvamp också.

Nada har visat det jättebra i bilderna med svampen i genomskärning. Där syns att den har en steril fot, det har inte läderboll. Att lyckas göra tvärsnittet är nästan bevis nog.. Läderbollen är extremt tjockhudad och seg.

0

NadaL, Umeå

8 sep 2009 kl. 12:12

Tycker att du har rätt Irene.
Själv tänkte först på svartande äggsvamp,men den har inte steril del.
Det var jättejobbigt för min man att genomskära den äldre fruktkroppen, kändes som läder.Tänkt på läderboll,men den har inte den sterila delen heller,då måste det vara skålröksvamp. :)
Tackar alla för hjälpen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone