0 358 visningar

17 svar

Identifiering skynda!!!

paul a

17 aug 2006 kl. 20:30

Har några sopper här kan ni identifiera dem ....

0

Paul A ....

17 aug 2006 kl. 20:33

Så svårt att veta med sopper de ser alla likadana ut, sedan är det väl bara att skära bort angripna ställen :) ...

0

per d

17 aug 2006 kl. 20:43

nej, de ser absolut inte likadana ut !! aspsopp eller som andra kallar den, apelsinsopp skiljer sig då från mängden likson smörsopp och lärksopp. den enda som är något att plocka tycker jag är aspsopp !

0

per d

17 aug 2006 kl. 20:45

tänkte helt fel aspsopp skall vara tegelsopp !!

0

Paul A

17 aug 2006 kl. 20:46

Steker svamp rackaren nu men stammen är rättså träig skulle jag skippat att steka den ... kanske jag borde tagit fruktkroppen allena istället ??? ....

0

Paul A ....

17 aug 2006 kl. 20:49

Båda dina förslag är ätbara :D precis vad jag ville höra ... man tackar :) ...

0

mmm stekning

17 aug 2006 kl. 20:54

0

Råttan

17 aug 2006 kl. 21:04

Vad är sopper?

0

Svar råttan

17 aug 2006 kl. 21:09

Det är svampar som har loddrätahåll i sin fruktkropp ...

Exempel

http://svampguiden.com/art/visa/Leccinum_scabrum

0

Hans v E

17 aug 2006 kl. 21:54

Det ser ut som björksopp. Ätlig. Och så heter det soppar i pluralis. Och det som är under hatten heter fot.

0

Irene A

18 aug 2006 kl. 07:55

Ätliga med modifikation.. Det som finns på bilderna är i alltför dåligt skick för att kallas ätlig svamp.

0

lilla my

18 aug 2006 kl. 07:58

Fick du litet ont i magen idag, Paul, eller hur mår du? Svampen du plockade såg inte riktigt bra ut… du plockar i plastpåse, va? Den ska vara torr utanpå, och inte så angripen, tänk på det nästa gång.

0

Irene A

18 aug 2006 kl. 08:25

Björksoppen och några till i samma släkte är arter som försämras extremt snabbt efter plockning. Av det skälet brukar jag aldrig rekommendera dem som matsvamp.

0

Bo E

18 aug 2006 kl. 15:14

Håller med finsmakarna.
Björksopp är bara intressant i mycket ungt stadie.
Den på bilden kan möjligen ha lite ätbart kött kvar inne i hatten, eller foten om den inte är full av mask.
Jag skulle ändå nog ha skurit bort det mesta på dessa redan i skogen.
Håll utkik om du hittar knoppar av björksopp.
stek dem och jämför!
För övrigt tycker jag enbart björksopp är tämligen ointressant matsvamp, men de yngsta kan bli Ok i blandning med läckrare arter.

0

arg

18 aug 2006 kl. 22:16

JAg skriver inlägg men dom kommer inte med, man blir riktigt frustrerad ...

0

inte paul a nöjd svampgudien?

18 aug 2006 kl. 22:18

jag åt inte svampen pga de där hemma, dock h’är i blekinge kan jag inte hitta en svamprackare ...

det ända jag hittar är några soppar vid vägkanterna ...

nät jag går in i skogen med kompass och alt ser jag inte en ända svamp ...

0

Bengt Sandh

18 aug 2006 kl. 23:36

Språkpolis Sandh undrar: vad är “loddrätahåll”? Sign. “Svar råttan” skrev så.

0

OK

19 aug 2006 kl. 11:46

Ni menar besserwisser Bengt Sandh hehe :) ...

oki ...

Lodräta hål

Nöjd?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone