Hej jag håller på med en uppgift i skolan då vi ska ge oss ut i skogen och kolla i naturen, jag hittade 4 stycken svampar där som jag jätte gärna skulle vilja få svar på vilken sort det är, det är 4 stycken skivlingar och en okänd sort, skivlingarna är en brun med en vit prickig topp, med en spets i mitten, en brun med mörkare topp och spets, en mörkröd som jag skulle gissa på att det är en blodkremla eller en krusbärskremla, en brungul sort med en kant som går nedåt och slutligen en okänd brun utan skivlingar. jag bifogar med bilder och tackar hemskt mycket för snabbt svar.
MVH
//L.P Naturvetenskaps elev 08
Vilka svampar är detta?
Det är inte farligt att ta en liten bit att smaka på och spotta ut igen, även om man är osäker på svampar. En lillfingernagelsstor bit räcker.
OK, den röda ser ut som sillkremla, den borde ha börjat lukta skaldjur vid det här laget.
Översta bilden, från vänster till höger;
1. vet inte
2 och 3 spindlingar, vet inte art
4. honungsskivling
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.