0 292 visningar

3 svar

Vilka svampar har jag hittat?

L.P

6 sep 2009 kl. 16:11

Hej jag håller på med en uppgift i skolan då vi ska ge oss ut i skogen och kolla i naturen, jag hittade 4 stycken svampar där som jag jätte gärna skulle vilja få svar på vilken sort det är, det är 4 stycken skivlingar och en okänd sort, skivlingarna är en brun med en vit prickig topp, med en spets i mitten, en brun med mörkare topp och spets, en mörkröd som jag skulle gissa på att det är en blodkremla eller en krusbärskremla, en brungul sort med en kant som går nedåt och slutligen en okänd brun utan skivlingar. jag bifogar med bilder och tackar hemskt mycket för snabbt svar.

MVH

//L.P Naturvetenskaps elev 08

Vilka svampar är detta?

0

Irene A

6 sep 2009 kl. 16:19

Jag ser en trolig sillkremla (har du smakat på den?), två spindlingar och en honungsskivling.

0

L.P

6 sep 2009 kl. 17:38

Nej jag har inte smakat på svamparna, det törs jag inte med tanke på att jag inte har någon erfarenhet av svamp.

Men jag vill gärna få svar på vad för sort det är tex, den röda är A och den brun vita är B ect.
Tack igen

0

Irene A

6 sep 2009 kl. 18:24

Det är inte farligt att ta en liten bit att smaka på och spotta ut igen, även om man är osäker på svampar. En lillfingernagelsstor bit räcker.

OK, den röda ser ut som sillkremla, den borde ha börjat lukta skaldjur vid det här laget.
Översta bilden, från vänster till höger;
1. vet inte
2 och 3 spindlingar, vet inte art
4. honungsskivling

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone