0 281 visningar

8 svar

Vilken spindling?

Alf Pallin

6 sep 2009 kl. 20:15

Tyvärr bara en ung fruktkropp, växte i blandskog gran och löv nära vatten. Känner ingen lukt och ingen smak, kompakt kött ljust hudfärgat i hatten, foten med violett anstrykning i kanterna vid snitt. Hatten torr slät brun och mörkare mot kanten, kanten obetydligt inrullad.
Skivor urnupna blågrå ganska glesa, foten löklikt vidgad vid basen, antydan till gult allra längst ner. Ett ungt ex, hatt 4,5 cm, fot 2 cm vidgad till 4 cm vid basen. Något förslag?

0

Karl S

6 sep 2009 kl. 20:41

Den påminner mycket om Cortinarius spadicellus (en Phlegmacium), som är sällsynt i bättre, gammal granskog.  Visserligen ska hatten vara klibbig, men den kan ha torkat in.  Har du möjlighet att kolla sporerna?

Jag ser att dyntaxa rekommenderar svenska namnet “råttspindling”, för mig obegripligt namn. Man undrar hur dom kommer på många av namnen.och hoppas de inte får vidare acceptans.

0

Karl S

6 sep 2009 kl. 21:22

Men fotknölen ser lite för kraftig ut för C. spadicellus, som vanligen bara har klubbformad fot.  kan du kolla lutreaktionen?  Lös upp lite rensningsmedel för avlopp (NaOH) i vatten och droppa i köttet.  Blir det någon färg?

0

Alf Pallin

6 sep 2009 kl. 22:03

Hej Karl S. Har kollat efter sporer, trodde först det var för ungt ex, men gott om sporer. Färgas gulbruna med 5% KOH, storlek 9,5-10,5(11)X 6-6,5µ. mandelformiga nästan citron, vårtiga. Köttet färgas svagt gultonat med KOH5%, skall försöka skaffa NaOH. Tror inte hatten varig särskilt klibbig, regnade mycket inatt och de flesta övriga svampar är ganska klibbiga.

0

Karl S

6 sep 2009 kl. 22:15

Snabba ryck! Bra att du mikrat den, du har exakt samma sporer som Cort. Flora phot. anger för C. spadicellus.  Om den blir gul med så svag KOH-lösning är det säkert den. Prova med 20-30% och du får se på grejer.  Den reagerar också med formalin och med jodtinktur (lugol) om du råkar ha det hemma i skafferiet…  + en massa andra kemikalier.

PS.  KOH går precis lika bra som NaOH.  Även NH3 fast svagare.

0

Alf Pallin

6 sep 2009 kl. 22:34

Hej igen Karl, hade faktiskt 20% KOH hemma, märklig reaktion kraftigt mörkt lila i hattköttet, och tonat i gulbrunt på foten, kraftigaste färgen mot basen.

0

Sören G

6 sep 2009 kl. 23:26

Hej Alf!Jag föreslår cortinarius spadiceus

0

Karl S

7 sep 2009 kl. 15:52

Hej Sören, kul att se dig i cyberrymden.  Enligt Brandrud är min C. spadiceus = C: spadicellus, och han har själv ingen tolkning av C. spadiceus.  På vilket sätt skiljer den sig?

0

Bo E

7 sep 2009 kl. 15:55

Bock- eller kamferspindelskivling är de jag känner till av de blåbruna arterna, men så lätt var det väl inte att den kan vara såpass välkänd?

Det kommer nog snart andra svar från de stjärnmärkta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone