Två olika (?) arter som jag har tänkt titta närmare på imorgon, men tar gärna emot förslag så länge.
Bild 1, mycket slemmig hatt på den, mild, t.o.m. god smak. Den ser lite överexponerad ut, men färgerna stämmer bra.
Bild 2, inte lika klibbig, mer fibrig hattyta, och kanske lite mer aprikosfärgad än bilden visar. Gulare skivor än den föregående. Den har också mild smak.
Nu har jag tittat närmare på båda spindlingarna. Tvåan blev vackert saffransgul i köttet med lut.
Ettan, ingen reaktion alls i köttet, rödbrun utanpå foten och blekt brun på hatten. Sporerna är små, elliptiska och nästan släta i mikroskopet, 6x4 my. Kan väl knappast vara något annat än gräddspindling, C. leucophanes, då?
Svamp 1: jag uteslöt lustratus, för sporerna är för små, och den har inte mjölliknande smak eller lukt. Är rätt säker på att den växte med tall också.
Svamp 2: Jag har ingen uppfattning om var man ska placera pinophilus - båda alternativen låter märkliga för mig. Kommer man inte närmast sanningen med DNA-analys?
Tyskarna (Bollman & al) anger sporer 6.4-7.2 x 3.6-4 för sin C. lustratus, och deras bild är mycket lik din. Jag har för mina fynd 5.5-6.5 x 3.8-4.5. Garnicas grupp i Tübingen har DNA-testat kollekterna (inkl en av mina) och de faller klart utanför C. leucophanes (opubl.).
I DNA-analysen ligger C. pinophilus långt från C: leucophanes, jag har dåligt med data för andra europeiska arter, men bildar en klad med flera arter från Australien.
Mjöllukten borde i alla fall vara en avgörande karaktär för lustratus, annars har jag förstått att den kan vara rätt lik leucophanes. Till Stridvalls fynd från Hunneberg anges spormåtten 7-8 x 4-5 μm. Fynd under andra trädslag än gran är väl sannolikt något annat..?
Ang. pinophilus.. har du inget eget förslag till svenskt namn på den?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.