0 829 visningar

9 svar

Spindlingsträsket

Karin

6 sep 2009 kl. 21:49

Vilken svamphöst vi har! Inte nog med att det är gott om kantareller. Det växer dessutom taggsvampar (den ena arten “mer” rödlistad än den andra) i var och varannan skog med lite ålder på nacken. I skogarna finns också olika spindelskivlingar som jag börjar få allt svårare att blunda för. Men var börjar man, hur tar man sig an spindlingsträsket? Finns det några vanliga, lätta arter som man kan börja med?

Bifogar foton på fyra olika arter och undrar om det går att säga vad det är. Jag har tittat på bilder i böcker men inte försökt mig på någon mer avancerad bestämning. Bild 1 ser ut som bilder på rödskivig kanelspindling, stämmer det? Bild 2 skulle kanske kunna vara blodspindling, men hur många andra röda arter finns det? Bild 3 är torr på hatt och fot (som är gulare än på fotot). Bild 4 och 5 är samma art. Hatten slemmig, gulare än på fotot.

0

Karin

6 sep 2009 kl. 21:52

Bild 3,4 och 5

0

Karl S

6 sep 2009 kl. 22:06

Håller med om att det är krångligt med spindlingar. Jag skrev för länge sen en inledningsbok (på svenska), men den är slut från SMF som gav ut den.  Om du skickar mig en epostadress kan jag maila en fil om jag kan hitta den :=). Titta på
http://karl.soop.org/Svenska/mycopub.html
längst ner på sidan, där hittar du också uppgifter om hur du mejlar mig.

Bild 1: just det, rödskivig kanel, Cortinarius semisanguineus
Bild 2: C. phœniceus, stor blodspindling
Bild 3: om färgerna är OK och du hittade den vid björk: C. triumphans, mångkransad sp.
Bild 4-5: C. variegatus, svenskt namn finns nog.

0

Alf Pallin

6 sep 2009 kl. 22:07

Hej Karin, ja spindlingar är spännande men svåra. Tror bild ett är rödskivig kanelspindling och bild två brokspindling. 3 och 4 ingen gissning.

0

Irene A

6 sep 2009 kl. 22:15

1. rödskivig kanelspindling
2. brokspindling
3. eventuellt grankransspindling om den är från granskog
4. absolut prickspindling, Cortinarius papulosus

Ja, som du ser är det inte så lätt med spindlingarna..

Man bör nog börja med att försöka hitta karaktärerna för undergrupperna Phlegmacium, Myxacium, Telamonia. Det finns ganska många arter att hålla reda på.
Kan utveckla det senare, det är för sent ikväll ;-)

0

Karl S

6 sep 2009 kl. 22:22

Håller med om brokspindlingen.  Kollade för hastigt.

0

Irene A

6 sep 2009 kl. 22:39

Karin, jag kan bara hålla med om att det här är en svampsäsong som slår alla rekord, i alla fall i södra Norrland. Regn i mängder och i rätt tid har bäddat för det.

0

Elisabeth Jansson

7 sep 2009 kl. 00:15

Här i Södra Råda Värmland är det rekord med vissa arter,kantarellerna går jag förbi,numera Ramarior,taggsvampar,soppar kremlor och nu efter sista regnet 30mm börjar spindelskivlingarna,vaxskivlingar att dyka upp också!

0

Karin

7 sep 2009 kl. 22:39

Tack Karl, Alf och Irene! Det är ju helt otroligt och fantastiskt kul att man kan få hjälp på det här viset. Jag undrar om det finns något liknande inom någon annan organismgrupp.

Brokspindlingen är ju klockren. Hittade den idag igen i en helt annan skog.

Passar på att lägga till en bild till. Är detta rödbandad spindling? Finns det andra arter med röda band?

0

Karl S

8 sep 2009 kl. 13:40

Ja det är rödbandad, obligatorisk partner är björk, mycket vanlig.  Och det finns ett helt gäng med arter med röda band, men de flesta av dessa växer i barrskog.  3 av dem i barrskog är tämligen vanliga och har bara dystrare rödbruna eller gråskära band, resten är ovanliga eller sällsynta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone