0 279 visningar

3 svar

Nejlikbroskingens doft.

Daniel W.

6 sep 2009 kl. 23:28

Jag begav mig ut för att plocka nejlikbrosking på gräsmattorna i hägersten. Just nu finns de överallt… tror jag! Utseendet och växtsättet stämmer precis med beskrivningen i min svampbok och beskrivningarna här. Allt, färgen (just nu är den ljust sämskskinnsartad eftersom det var lite torrt idag), den toppiga hatten, de glesa, ljusa skivorna, den sega foten och att de växer i ringar och linjer i gräsmattor. (Tyvär inga bilder eftersom jag inte har någon kamera. Men de ser ut som de andra bilderna här tycker jag.)

Det enda som gör mig osäker är doften! Svampboken säger kryddnejlika eller bittermandelolja, här talas det om krydigt och så. Jag tycker att de luktar friskt, lite kryddigt men också lite mineraligt, som torr jord. Det kanske iofs beror på att fötterna var jordiga när jag lade dem i korgen. Men jag tycker inte att de doftar så mycket alls. Har jag tagit fel?

0

Peter, Linköping

7 sep 2009 kl. 07:27

Jag tycker inte heller att de luktar så “typiskt”. De andra kännetecknen är säkrare att gå på.

0

Sofie

7 sep 2009 kl. 07:33

Doftbeskrivningar på svamp är nog mycket olika från person till person. Nästan iklass med skrivna fågelläten i fågelböcker. :) Likamed helt oförståligt..

0

Bo E

7 sep 2009 kl. 12:24

Men din beskrivning av den som svagt kryddig stämmer väl bra.
Största skillnader från andra mindre gräsmattsvampar är ju att de ofta har en starkare “Svampig” doft, har sprödare kött i foten och oftast inte växer i ringar eller halvcirklar.

Din beskrivning stämmer bra på nejlikbroskskivling tycker jag.
Sen kan ju doftintensiteten växla lite mellan olika exemplar oxå.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone