Hittade en stor mängd trattkantareller i lördags och min lilla svamptork har gått varm sedan dess. Problemet är att den inte sväljer särskilt stora kvantiteter och torktiden är lång vilket leder till att mycket svamp får “vänta på sin tur” i kylen. Jag som amatörplockare har svårt för att avgöra hur länge jag vågar ha dem i kylen innan de måste kasseras? Tänkte försöka torka alltihop men vill ju inte gärna torka svamp som börjat bli dålig…
Tacksam för svar!
När jag har plockat stora mängder trattisar så har jag brukat torka dem utbredda på tidningspapper eller ännu hellre lakan. Det är lite meckigt att ha dem på bord eller golv, men det är nog en bättre förvaring i väntan på din svamptork än i kylen! Jag brukar alltid dela svamparna, även de små. Och det tar drygt en vecka, kanske två innan de är torra.
De kommersiella torkarna är bara löjligt små. Bygg en egen tork, man kan använda trådbackar, brödbackar, champijonlådor (blå från affären) eller ramar med myggnät. Sedan sätter man bara en värmefläkt under (t ex en kupévärmare), man behöver inte ha värmen på mer än någon timma, sedan räcker det med bara fläkt:
http://www.utsidan.se/cldoc/7448.htm
Jag har kört dom i ugnen för att torka. i början gick det bra men av någon anledning så blev senaste omgången svart, blöt och sladdrig och jag fattar inte varför…
då lade jag ut resterande fina svampar på hushållspaper på köksbordet och hade en vanlig fläkt som blåste på dom över natten…nu e dom nästan knastertorra hihi
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.