0 674 visningar

17 svar

Hjälp med trattisförvaring!

Kajsa

6 sep 2009 kl. 23:28

Hittade en stor mängd trattkantareller i lördags och min lilla svamptork har gått varm sedan dess. Problemet är att den inte sväljer särskilt stora kvantiteter och torktiden är lång vilket leder till att mycket svamp får “vänta på sin tur” i kylen. Jag som amatörplockare har svårt för att avgöra hur länge jag vågar ha dem i kylen innan de måste kasseras? Tänkte försöka torka alltihop men vill ju inte gärna torka svamp som börjat bli dålig…
Tacksam för svar!

0

Daniel w

6 sep 2009 kl. 23:38

När jag har plockat stora mängder trattisar så har jag brukat torka dem utbredda på tidningspapper eller ännu hellre lakan. Det är lite meckigt att ha dem på bord eller golv, men det är nog en bättre förvaring i väntan på din svamptork än i kylen! Jag brukar alltid dela svamparna, även de små. Och det tar drygt en vecka, kanske två innan de är torra.

0

Nina H, Sthlm norr

7 sep 2009 kl. 11:22

Torkar nästan all svamp ovanför kyl och frys på plåtbrickor. Blir det mycket någon dag tar jag varmluftsugnen till hjälp. Det går in tre plåtar åt gången, sedan kan de eftertorka ovanpå kyl och frys.

0

Boman

7 sep 2009 kl. 12:46

Sprid ut de som väntar på tyg, lite torkar de under väntetiden. I kylen åldras de bara. Torka på tidningspapper gillar jag inte, trycksvärtan kan inte vara nyttig.

0

Ida, Gbg

7 sep 2009 kl. 14:58

Jag brukar fråga efter blå plastbackar i affärerna som dom har haft champinjoner i. Jag lägger svamparna på tidningspapper och backarna går att stapla på varandra så det tar inte mycket plats.

0

Ulla skeå

7 sep 2009 kl. 16:09

Så här gör jag, det går fort och man kan torka stora mängder samtidigt!

0

Nina H, Sthlm norr

7 sep 2009 kl. 16:57

Vad är det för nät de ligger på?

0

Boman

7 sep 2009 kl. 21:26

Jag använde samma “underrede” som Ulla förra hösten men med ett tunt gardintyg över. Då var de så mycket Kallar som skulle torkas samtidigt.

0

Draken

7 sep 2009 kl. 21:57

jag har ett myggnät uppspänt på en träram och så får de torka ovanför kylen.

0

Nina H

Ulla Skeå

9 sep 2009 kl. 00:38

Det är såna där tvättpåsar men det bästa vore ju nåt tunt myggnätstyg av nåt slag men jag har aldrig kommit mig för att köpa nåt

0

Nina H

Boman

9 sep 2009 kl. 02:04

Köp en rulle på närmaste byggvaruhus!

0

Bitte Umeå

9 sep 2009 kl. 17:52

Hej jag har en tvättställning som jag lägger tidningspapper på sen kör jag kupevärmaren . Torkar jättebra och snabbt

0

Kajsa

9 sep 2009 kl. 19:19

Tack för alla goda råd! Har idag lagt i sista omgången i torken. Dessförinnan låg de på ett lakan och väntade. Det finns alltså ingen risk att förruttnelseprocessen sätter igång?
Bifogar en bild från i lördags, fantastiskt glädjefyllt fynd för mig som nybörjarplockare!

0

Ulla skeå

9 sep 2009 kl. 23:36

Visst är det kul Kajsa   =)

0

Birgitta F

9 sep 2009 kl. 23:40

Elfa backar med myggnät funkar ypperligt sen kan man ha dom till örter , kläder mm efterråt

0

Kurt

10 sep 2009 kl. 14:02

De kommersiella torkarna är bara löjligt små. Bygg en egen tork, man kan använda trådbackar, brödbackar, champijonlådor (blå från affären) eller ramar med myggnät. Sedan sätter man bara en värmefläkt under (t ex en kupévärmare), man behöver inte ha värmen på mer än någon timma, sedan räcker det med bara fläkt:

http://www.utsidan.se/cldoc/7448.htm

0

Arctic

11 sep 2009 kl. 10:59

Jag har kört dom i ugnen för att torka. i början gick det bra men av någon anledning så blev senaste omgången svart, blöt och sladdrig och jag fattar inte varför…

då lade jag ut resterande fina svampar på hushållspaper på köksbordet och hade en vanlig fläkt som blåste på dom över natten…nu e dom nästan knastertorra hihi

0

Tanja i Gagnef

11 sep 2009 kl. 11:29

Jag har turen att ha en bastu - jag lägger ut gamla spetsgardiner på lavarna, ställer kupévärmaren på golvet och kör den över natten. Funkar till både trattisar o soppar o annat! Plus att det luktar så gott sen när vi bastar…! ;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone