Mossig granskog i Västerbotten är växtplats för den här lilla Ramarian.
Den är c:a 9 cm hög totalt, varav 6-7 cm ovanför markytan. Lutreaktionen i foten är tydlig, ganska mörkt gulbrun, men jag har kanske för svag lösning för att få den rätta färgen? (rödbrun med Melzers)
Sporerna är knottriga, 10-11 x 4-4,5 my.
Söljor finns.
Inga färgförändringar efter att ha gnuggat eller skadat den.
Fingertoppar och fotbas gulaktiga, resten av den är brun.
Ingen speciell lukt, en aning besk efter att ha tuggat en stund.
Nordic Macromycetes leder ingenvart. I den danska Ramaria-nyckeln är R. fascicaulis nom. prov. i R. fennica-gruppen det närmaste jag hittar.
Finns det många andra att välja på?
Ramaria fascicaulis?
Roligt fynd Irene inget som jag tidigare sett vi får vänta tills Lennart dyker upp på forumet.
Jag har gjort ett nytt fynd förmodligen på en ramaria som växer där det är en hot spot med både ramarior violgubbe och taggsvampar,min svamp var vit från början och gles i grenarna och nu har den mognat och blivit ockra gul den reagerade med omedelbar verkan att bli blå med Melzers.
Det här är ett sanslöst år med häftiga fynd och sällsynta arter.
Mät svampen och känn om den doftar torka den,du fick väl vår kom ihåg lista?
Hej! När man testar lutreaktionen är det viktigt att man droppar på hymeniet. Om det är svampar i fennica komplexet blir det en röd till rödbrun reaktion. Melzer ska man testa på köttet. Ett av problemen med Ramaria är att de skiftar färg efter hand som de växer till.Det är även viktigt att kolla mikroskopiska detaljer i rhizomorpherna. Jag har inget bra förslag att komma med på din svamp men skicka gärna.
Jag förstod väl att jag hade missat något, att se till att få med rhizomorfer.. Jag fick med rätt mycket av roten i alla fall, det kanske finns något litet bihang där.
Kollade lutreaktionen igen (har bara 8%), den här gången på hymeniet. Det blev rött direkt, men bleknade fort till gulbrunt sen.
Rödbrun med Melzer i köttet.
Lennart, jag skickar den så snart det går - fast jag antar att du ändå har fullt upp med kollekter nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.