0 327 visningar

11 svar

Fler frågetecken

Madde Småland

7 sep 2009 kl. 11:30

Har lite fler som jag behöver hjälp med. Har inte haft tid att fråga om de första serierna förrän nu, men bättre sent än aldrig:)

De första 3 bildserierna är från 09-08-21 och de första 2 växte i samma mossiga dike jämte en grusväg. Det är i en granskog med inslag av tall men de närmsta träden var gran.

Ngn musseron?

0

Madde Småland

7 sep 2009 kl. 11:34

Här kommer nr 2.

0

Madde Småland

7 sep 2009 kl. 11:38

Här är nr 3. En skål som växte på grusigt underlag på sten.

0

Madde Småland

7 sep 2009 kl. 11:42

De sista 2 serierna är sen igår. Båda växte på mossig skogsväg i granskog. De växte ca 10m ifrån varandra.

Nr 4, ngn lav eller svamp? Vacker iaf men tyvär lite suddiga bilder

0

Madde Småland

7 sep 2009 kl. 11:47

Nu sista bilderna, nr 5. Det är ngn riska men går det att säga vilken enbart utifrån bilderna? Nu i år växer den överallt här hemma.

Jag blir glad över alla förslag som ni kan ge. Om ni inte vet exakt så är det bra med olika förslag att kolla upp:)

Tack på förhand:)

Vilken riska?

0

Bo E

7 sep 2009 kl. 11:54

Gissar honungsskivling på de första och pepparriska eller nån närstående skarp riska på riskan.

0

Jan A, Uppsala

7 sep 2009 kl. 11:59

4. Vårtöra.
1. Förmodligen stubbmusseroner som hittat en gl rot el sånt.
3. Liknar min brunskål på grusplanen.

0

Bo E

7 sep 2009 kl. 12:17

Om stubbmussertoner växer sådär gyttrat är det ett förslag jag ansluter mig till. Har bara påträffat den en gång och det var ett ensamt exemplar.
Men visst har de samma hattstruktur.

Men är det 2 serier stubbmusseron eller kan den andra vara någon kraftigt byggd honungsskivling?
De börjar gå till nu har jag sett.

0

Bo E

7 sep 2009 kl. 12:17

Om stubbmussertoner växer sådär gyttrat är det ett förslag jag ansluter mig till. Har bara påträffat den en gång och det var ett ensamt exemplar.
Men visst har de samma hattstruktur.

Men är det 2 serier stubbmusseron eller kan den andra vara någon kraftigt byggd honungsskivling?
De börjar gå till nu har jag sett.

0

Irene A

7 sep 2009 kl. 12:27

1 och 2: stubbmusseron
3: brunskål
4: vårtöra
5: kan vara kamferriska (kallas också curryriska för att den luktar så. Gör dina det?). Häruppe finns dom i massor i trattisskogen just nu.

0

Madde Småland

7 sep 2009 kl. 13:26

Tack allihopa för svaren.

Just nu är jag lite snuvig så jag kunde inte känna ngn lukt. Riskan växer där jag plockar trattkantareller och det är bara 1km hemifrån så jag återvänder och luktar på dom när snuvan ger med sig.

Tack igen:)

0

Madde Småland

17 sep 2009 kl. 12:13

Hej Igen

Nu har jag varit tillbaka och luktat på riskan. De luktade inte särskilt starkt men det påminner om curry och sporpulvret var gult, precis som det står på Kamferriskan.

Har inte kollat upp musseronen ännu men återkommer när jag varit där och grävt i mossan. På bilder ser det iaf ut att kunna vara Stubbmusseron.

Brunskål och Vårtöra har jag skrivit in som namn nu på dom bilderna:)

Tack igen för svaren.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone