Hej!
Jag och min kompis Eva EG har haft förmånen att studera ramariorna i vårat område tillsammans med Lennart Söderberg i 5 år.
År 2004 började jag att samla in och fotografera ramariorna och beskriva dem med egna ord och så gav jag dem ett nummer.
Jag kände inte till att Lennart hade studerat dem i flera år då!
Alltsedan 1980 på Håkans Carlstedts tid då mykologiska föreningen i Sverige bildades har jag velat få namn på dem och Håkan sa torka dem och beskriv dem kanske kommer det någon som kan reda ut detta släkte.
De flesta mykologer har gett upp men inte Lennart!
Då förstår ni som läser det här att man inte kan bestämma namnet bara på en bild.
Några arter går det att göra det med och vi som plockat med dem och sett dem på samma växtplats i flera år har kommit så långt att man kan säga när man hittat en ny ramaria att vi troligtvis inte sett den tidigare,jag har gjort två nya fynd i år!
Tilläggas kan att jag hittat en sällsynt ramaria som jag sett komma upp i fem år och alla gångerna har den sett olika ut!
Om inte växtplasen varit utmärkt i skogen, och så speciell, så hade man inte trott att det varit samma ramarian.Men med mikroskopiering så konstaterar man att arten är densamma.
EG och jag har tagit fram två fakta blad vad man bör tänka på när man hittat en ramaria.
Dels ett rapporteringsblad, om var fyndet hittats doft abortiva grenar reagens m.m.
Det andra bladet heter Att tänka på! Och det är ett blad där man beskriver allt när man hittat ramarian.
Allt för att underlätta för att Lennart ska ha enklare i denna djungel när han mikroskoperar.
Om du är intresserad av att få dina ramarior artbestämda av Lennart och hjälpa till med att se spridningen i Sverige på dessa ramarior och kanske även hitta en ny ramaria art i Sverige så kan jag skicka fakta bladen till dig!
Tyvärr så tror jag att de blir för små och otydliga om jag scannar dem och skickar dem som bilder på guiden.
Uppge din mailadress så sänder jag dem i ett större format!
Min mail är naturtorp snabela telia.com
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.