Jag har sedan flera år något märkligt i gräsmattan. Det har utvecklats från en liten fläck till att bli en 15 meter lång , ringlande sträcka där gräsmattan dör. Den har också dödat några syrener som kommit i dess väg. Bara en torr mossa blir kvar. På höstarna växer en ganska stor vit skivling (ca 12cm diameter) upp efter hela den döda sträckan. Vet någon vad detta är och hur man får bort det ?
Jag fick samma fråga av en kvinna som hade med sig flera fruktkroppar av jättetrattskivling till vår svamputställning i Örkelljunga. Hon sa också att den ödelade gräsmattan och dessutom hade tagit död på två rhododendron-buskar.
Jag hade inte hört talas om dess destruktiva beteende tidigare och kunde bara råda henne att förändra pH eller näring i marken för att störa mycelet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.