Igår var vi ute med svampkursen och tog oss en rundtur i trollskogen vid Myrö herrgård, strax norr om motorvägen som numera går fram över ägorna där.
Det första vi hittade var tre fyra grå kamskivlingar och en häpnadsväckande fin Karl-Johan…lite oväntat för de är inte talrika i trakterna detta år.
Men sen…
Kan det vara någon musseron?
Streckmusseronen hart jag t ex. inte full koll på?
Olivvaxskivling var en första gissning, men mindre troligt efter lite koll av skivorna och foten tycker jag.
foto: Bo E-son
Knepigt, på första bilden ser det ut som någon rödskivling, men det kanske bara är lite rödstick i bilden? Det känns i alla fall inte som om den hör ihop med bild 2&3.
De andra bilderna visar troligen en musseron, kanske gulnande musseron, Tricholoma scalpturatum, eller något närstående.
OK, det ramlade in fler bilder, så det kanske blev svårt att förstå vilka jag menade.
Serie 1, bild 1 + serie 2, som jag trodde kunde vara en rödskivling, ser ut som strecknagelskivling när ovansidan också kom med.
Serie 1, bild 2 och 3 är en av de grå och lite trådfjälliga musseronerna. Gulnande musseron är en sån, med gråaktig till gulbrun hattfärg, som gulnar betydligt med åldern, särskilt på skivorna - men jag är inte alls säker på att det är en sån.
Serie 3, någon annan i ovanstående musserongrupp - kanske rentav samma art?
Tack för svar.
Förtydligande:
Bild 1 och 4 är samma exemplar.
Bild 2 och 3 ett äldre ex. som vi gissade kunde vara en åldrad av samma art.
Def. inga röda färger, mer blågråbrun, lite vaxig karaktär.
Det hade nyligen regnat vilket ju påverkar färgerna.
Gulnande musseron på nästa?
Är inte gallmusseron troligare i så fall, den hade pucklig hatt och absolut inget gult i sig som på
http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_scalpturatum
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.