Ingen tydlig smak, men arom påminnande om vårmusseronen, gurka tycker vi på svampkursen, men det brukar kallas mjöldoft i litteraturen.
Miljön blandskog med övervägande gran, troligen planterad på gammal kulturmark.
En miljöbild…
foto: Bo E-son - ledningsgata i trollskogen - Myrö
Jag har hittat fler av dessa nu i veckan.
Problemet är att de inte får några som helst färgreaktioner vid tumning eller skrapning, vare sig i brunt eller blågrönt.
Vad gäller doften så är jag mycket osäker på rättika, men rödbetor känner jag ju till och de har såvitt jag minns inte så tydlig doft. Dessa luktar mer som vårmusseron, dvs gurka enligt min uppfattning, mjöl enligt vedertagen litteratur, men dessa har en sådan doft fast kanske lite skarpare, skulle kunna vara rättika, i varje fall grönsakslik.
Men färgen är så glänsande vit att det inte går ihop med beskrivningarna eller bildexemplen jag sett.
Ett annat bud var ju rosentrattskivling, kan det vara en möjlighet? Eller har den tydligare trattskivlingskaraktär hos äldre exemplar (igår fann jag en hel liten familj av dessa gäckande “musseroner”!).
De äldre var dock lika vita och hade inte fått tydlig trattform, bara mer snigelangripna…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.