Jag står i begrepp att konservera en större mängd svamp och vill således ej misslyckas!
Då inställer sig ju genast frågan, om jag bör förvälla svampen eller om det går lika bra med rå?
Såg att mina testburkar med rå-konserverad svamp höll mer luft efter kokningen än när jag fyllde burkarna. Luften bör ju komma från svampen då burkarna är helt täta och “smäller” till på ett proffsigt sätt då de öppnas…
Om du förväller svampen först så blir du av med en hel del vätska. Den kommer annars släppas ut under konserveringen, och salthalten påverkas. Det kanske går att konservera färsk svamp, men det verkar mer riskabelt. Om du förvällt den först är den “död” redan när du lägger den i konservburken.
Här http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp finns att läsa om konservering av färsk svamp. Skrolla ner på sidan så finns information om hur man undviker riskerna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.