Vilka spindlingar? bägge växer i fuktig bokskog med inslag av ask andra svampar i området bl.a fjällsopp ooh saffranshätta dock lite underveg. bägge har klibbiga hattar i väta ingen speciell lukt eller smak 1 bilden är något överexponerad.
Du säger “ingen lukt el. smak”. Det man först kommer att tänka inför andra bilden är bokspindling, Cortinarius amœnolens (= C. anserinus ss auct.), men som namnet antyder har den en god lukt (fruktig) och smakar dessutom beskt. Utan lukten återstår en sällsynthet, C. argenteolilacinus. Jag tycker också den ser ut mer som den senare, eftersom foten inte har så bred knöl. Kan du kolla sporerna? Dom ska vara ovanligt breda, upp till 8,5,
Bild 1 har jag inget bra förslag till. Frånvaron av fotknöl gör det svårt. Kan du kolla sporerna här oxo?
Har funderat lite på din första bild, som är utmärkt. Den enda art jag kan komma på är C. subargentatus (sv. namn saknas; saknas i Funga N.). Den växer vanligen med björk, men franska mykologer antyder att den även kan växa med andra lövträd. Hade du kanske t o m björk i din bokskog?
När det gäller bild 2 verkar C. argenteolilacinus troligast. Den är hotklasad EN, vilket innebär i farozonen (för utrotning), så du borde kanske utverka något slags skydd för din bokskog, om den inte redan är skyddad. Det bör vara kalk i marken.
Jag har kollat lite på sporerna till spindlingen i Bild2, som växte i kalkrik bokskog. De är ca 8,5 -9 x 5,5 -6 my. Oftast mandelformade. Svampen har ingen tydlig doft, endast svagt kvav till jordig eller cederträaktig doft.
Slöjan tycks vara vitaktig på unga frukkroppar, men färgas snabbt mörkt rödbruna av sporer.
Skivorna ser mörkt bruna ut på de flesta, men på små knoppar kan man se violett vid basen av skivorna. De verkar spora av sig friskt, även de unga.
Foten är lite violett i yttersta skiktet, ca 1-2 mm in, särskilt i övre delen av foten. I övrigt är köttet vitt. KOH reaktion långsam, men slutligen brunaktig i alla delar.
Foten är klubb- lökformig, men utan avsatt bulbkant.
De tycks växa nästan gyttrat, många tillsammans, flera utgående från samma punkt.
Försökte nyckla denna art i F. Nordica, men det blev inget tillfredställande resultat.
Inga fler ideér Karl?
Med dom sporerna (bild 2), färgen, lutreaktionen och svaga fotknölen kan jag bara komma på C. subpurpurascens, men jag tycker nån borde ha märkt blånandet av olika delar på fruktkroppen. Men det kanske var torra ex som inte blånade?
Det är väl så långt man kan komma…:=(
Tony, man kan inte lita på att det är rätt art man hittar när man googlar efter bilder, särskilt inte om det är ovanliga och dåligt kända arter.
En bild som jag tror stämmer överens med arten som den tolkas i Funga Nordica, finns på den danska Phlegmaciumsajten - som Cortinarius purpurascens var. largusoides:
http://www.cortinarius.com/Images/Photos/Cortinarius_purpurascens.jpg
Inte helt olikt i alla fall.
Fler bilder av subpurpurascens (=purpurascens var. largusoides) här:
http://www.grzyby.pl/gatunki/Cortinarius_purpurascens_var._largusoides.htm
Ännu mer likt :-)
Minsann Irene, de var faktiskt kusligt lika! :) Särskilt den första danska bilden.
Nästan allt stämmer riktigt bra med beskrivningen i F. Nordica, förutom att den ska blåna vid tumning. Men som Karl antydde så var alla fruktkropparna ganska torra.
Kan vara värt att hålla koll om det kommer upp några unga fräschare fruktkroppar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.