0 408 visningar

16 svar

kantareller?

frida v

7 sep 2009 kl. 20:31

undrar om detta kan vara någon ätlig kantarell - sort. Den är vit / grå - aktig och doftar som söt mjölk.

blek kantarell?

0

Birgitta F

7 sep 2009 kl. 20:48

ingen kantarell

0

Peter, Linköping

7 sep 2009 kl. 20:49

Det är i alla fall ingen av de vanliga ätliga kantarellerna/trumpeterna. Ät den inte, åtminstone inte tills du fått ett mer precist svar.

0

frida v

7 sep 2009 kl. 20:50

okey, men vad är det då?

0

frida v

7 sep 2009 kl. 20:50

okey, men vad är det då?

0

Peter, Linköping

7 sep 2009 kl. 20:53

Tala om var och hur den växte, så får du säkert svar av de mer kunniga. Det är ingen av de vedertagna matsvamparna i alla fall.

0

Lill

7 sep 2009 kl. 21:00

Tycker det ser ut som riskor.
Är de bräckliga i köttet och avger saft (Mjölk)i brottsytorna?

0

Tony S

7 sep 2009 kl. 21:02

Ser ut att vara någon typ av trattskivling. Mer exakt blir det nog inte.
Ej matsvamp.

0

Trattskivling

Michael Krikorev

7 sep 2009 kl. 21:03

Ser ut som en trattskivling. Hur som helst ingen matsvamp!

0

frida v

7 sep 2009 kl. 21:05

när man petar på dem så avger dem mjölk.. de andra två längst till höger på bilden då? dem är ju lite gulaktiga, går dem att äta?

0

Tony S

7 sep 2009 kl. 21:09

Ok, då är kanske de vänstra gråriska och de högra trattskivlingar.
Men båda är oätliga.

0

frida v

7 sep 2009 kl. 21:12

ok, tur att man inte hunnit göra kantarelltoast då med andra ord :-). kanske ska hålla mig till att “plocka svamp” på ica-

0

Lill

7 sep 2009 kl. 21:13

Förmodligen pepparriska den ena där. De kan ätas efter avkokning, men jag tycker inte du ska äta några svampar om du inte är hundraprocentig säker.
Om du är nybörjare tycker jag du ska hålla dej till kantareller och soppar.

0

Boman

7 sep 2009 kl. 21:14

På din bild är det svårt att se vad de är. Ät absolut inget du inte helt säkert vet vad de är! Gulaktigt är inte säkert nog. Köp en liten svampbok och ha med dig, eller sök bilder på nätet eller här på forumet. Jämför, öva, dofta, känn. Men ät inte tills du är helt säker. Livet är viktigare än så.

Det här är en kantarell

0

Peter, Linköping

7 sep 2009 kl. 21:17

Frida, ge inte upp! Det enklaste är att du går ut i skogen med någon mer kunnig som kan visa dig ätliga arter man lätt kan känna igen. Titta också under Matsvampar i menyn till vänster på vilka du kan äta. Vid minsta, minsta tvekan, fråga om råd här innan du äter något, tills du kan känna dig säker på ett par arter.

0

frida v

7 sep 2009 kl. 21:20

jo, det är nog bäst så. men jag tycker inte att dem liknar några av ovan nämnda förslag. lägger ut en ny bättre bild. kanske är lättare att se då?

1

0

frida v

7 sep 2009 kl. 21:30

tack för all hjälp! Ska höra mig för om någon i släkten är duktig på svamp och “tvinga” ut dem på plockning. älskar ju kantareller.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone