0 1109 visningar

12 svar

finska piroger

Draken

7 sep 2009 kl. 22:03

jag skulle vilja laga till typ Drömmer om piroger med svamp, ska jag tänka blandsvamp och lök eller kremlor? degen ska den vara vanlig typ med vetemjöl vatten, eller helst skulle jag vilja ha ett riktigt bra recept som är utprovat, det blir lite för fett med de där färdiga smördegarna som man kan köpa frysta. Här kanske finns någon som kan tipsa?

0

Irene A

7 sep 2009 kl. 22:14

Ska det inte vara risgrynsgröt i finska piroger?

0

Draken

7 sep 2009 kl. 22:19

kanske men i mina drömmar är det inte gröt. jag plockar svamp och drömmer om svamp och all ledig tid är jag i skogen och letar svamp. tack i ala fall för svar.

0

Tanja i Gagnef

7 sep 2009 kl. 22:25

Har du nån som kan översätta? Hittade ett recept på finska som verkar bra. Jag har inte tid själv att översätta det nu, men om du inte får hjälp får du lyfta tråden igen få se om jag hiner hjälpa dig. Här är länken: http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit/suolaiset_leivonnaiset/piirakat/sienipiirakka/

0

Draken

7 sep 2009 kl. 22:34

Tack jag har för tillfället tyvärr inte någon finsk kavaljer, jag kunde förstå att det var kantareller i pirogen och ris men vi får se om jag kan klara ut det, eller tillsammans senare kan vi kanske ordna till det, det ser bra ut, tack.

0

Boman

7 sep 2009 kl. 23:05

Det finns ju en svensk flagga på sidan att klicka på, lite info får du den vägen
Man kan göra piroger med vilken fyllning men vill. Jag gör ofta piroger med svamp och använder då köpt smördeg.
Översätter snabbt bara fyllningen, de vill att man ska använda deras egen frysta rågdeg.
2-4 dl förbehandlade svampar eller 350 gr champinjoner
2-3 lökar
2 msk matolja

Äggstanning:
2½ dl grädde, smaksatt med ost(?)
½ dl mjölk
3 ägg
100 gr mjukost eller riven ost
en nypa salt och peppar
ca 1dl hackad körvel och persilja
Stek ihop fyllningen, kavla degen tunn och gör öppna piroger efter eget tycke och smak. Häll i äggstanningen. Grädda, om rågdeg,i 225 i ca 20 minuter.  Kolla med en knivsudd om ägget stannat.

0

Nina T

8 sep 2009 kl. 08:21

Hej, egentligen ska man ha rågdeg till finska piroger. Har inte receptet just nu men googla så hittar du säkert ett sådant.

0

Svamppiroger, min variant

Lilla My

8 sep 2009 kl. 08:32

Jag har bakat svamppiroger i sommar, körde på vanlig standarddeg till pizza, dvs

ett fjärdedels jästpaket
en halvliter vatten
en tesked salt
en matsked olja
vetemjöl, 12 dl eller tills degen känns “lagom”

och så fick detta jäsa nästan en timme innan jag bakade ut.

Fyllningen bestod av

Frästa kantareller, finhackade
en finhackad gul lök
ett par klyftor riven vitlök
ett par msk tomatpure som fick fräsa med en stund mot slutet
lite rapsolja
salt, peppar och timjan

Degen räckte till ca 20-22 pirogbottnar som jag kavlade ut i rundlar, lade en klick fyllning på och sen vek ihop så snyggt det gick (fast de såg då inte ut att vara gjorda av en bagare). Jag penslade med ägg, toppade med riven ost och körde in dem i ugnen, minns inte temp eller tid men fina blev de. Enkelt, och lätt att variera :)

Och skam till sägandes, jag är etnisk finne men gillar inte risgrynsgrötspirogerna…

0

Svamppiroger, jästmängd

Lilla My

8 sep 2009 kl. 08:35

Förlåt, det blev fel, menade ett HALVT jästpaket, det är minnet som spökar innan man fått i sig kaffet på morron…

0

Polska piroger

robert

8 sep 2009 kl. 09:19

Med blands svamp och surkål det är mumma

0

Polska piroger

Draken

8 sep 2009 kl. 09:31

Nu det lutar lite åt att det blir polska piroger på rågmjöl, letar vidare, tack för svar, blir det bra ska jag kala dem för Drakens piroger och med surkål ska det bli, sen ska ni få smaka.

0

Polska piroger

robert

9 sep 2009 kl. 09:46

Lycka till draken det finns mängd recepet på nätet. Ett tips bara. jag brukar steka till de luite efter att de har vilat efter kokning. krispiga och goa. ta lite soja på Och rödbetsoppa till att skölja med.

0

Polska piroger

Draken

9 sep 2009 kl. 10:26

ja just det där med rödbetssoppan funderade jag faktiskt på och med vitkål, det är just nu så mycket svamp i skogen så all ledig tid går åt till insamling, sen ska det bakas piroger, tack för svar, det är riktigt roligt med den här guiden på alla sätt hej

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone