När jag var liten så hörde jag historier om människor som tog i och undersökte giftiga svampar, t.ex vit flugsvamp och därefter plockade blåbär och åt med samma hand och som blev sjuka.
Nu när jag börjat utforska svampskogen som vuxen så vet jag ju att jag inte ska äta svamp som jag inte är alldeles säker på.
Så min fråga är: Är dessa gamla historier sanna? Är det farligt att ta upp och undersöka vissa svampar och sen exempelvis baka snus eller äta matsäck utan att tvätta händerna emellan? Hur starka är svampgifterna egentligen?
Jag tror att många av de gamla historierna om svamp är rejält tilltagna för att avskräcka. Liksom de om vargen och skogens väsen i övrigt. Bättre skrämma ungar till att hålla sig borta än att behöva leta efter dem sedan, kanske.
Smutsiga fingrar är inte bra i mun, oavsett smutsens ursprung.
En giftsvamp är en giftsvamp och skall hanteras med respekt, men man dör inte av att hålla i eller undersöka en sådan svamp.
Vill man gardera sig extra så kan man ju alltid ha med sig några spritservetter ut i skogen och tvätta ren händer och kniv med efter undersökning av svampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.