0 502 visningar

14 svar

Vikten av att rensa noga

MariaW

8 sep 2009 kl. 08:45

Även som rutinerad plockare av trattkantarell så måste man vara observant när man finrensar sin svamp. Se bara vad som följde med vid gårdagens plockning.

0

Lilla My

8 sep 2009 kl. 09:12

Jupp, jag var ute tills det skymde igår och det låg lite “felköp” i min korg också när jag kom hem och satte mig att rensa.

0

Bo E

8 sep 2009 kl. 11:48

Jag förstår inte riktigt?

Menar du bara att du fått med en okänd art?

Svår att fastställa med bara en bild på hattens ovansida.

0

MariaW

8 sep 2009 kl. 13:05

Nä jag menar precis vad rubriken säger, att det är viktigt att rensa svamepen noga.

För mig var inte denna svamp okänd. Toppig giftspindling brukar förekomma ganska rikligt i samma marker som trattkantarell här i mina trakter.

0

Grethe F

8 sep 2009 kl. 16:40

Och dom växar ihop med trattkantarell i en grup ibland också

0

Bo E

8 sep 2009 kl. 16:52

Jo, har just konstaterat att de är tämligen färglika just på hattens ovansida, men där upphör oxå likheterna.

Skönt att du hittade den om det var en sån otäcking.
Man kan aldrig vara nog försiktig med dem.

Säkrast att plocka trattkantareller en och en, men ibland växer de ju så tätt att det nästan är omöjligt.
Det är väl då det kan komma med spindlingar om man plockar klasvis istället för styckvis.

0

Birgitta F

8 sep 2009 kl. 16:53

i mina 7 liter idag fanns ingen oönskad typ , det känns skönt

0

Irene A

8 sep 2009 kl. 16:56

Nu var inte det där någon toppig giftspindling, men poängen är ju klar ändå - det kan vara det nästa gång..

0

Kerstin, Lindome

8 sep 2009 kl. 16:58

Jag förstår att ingen Toppig Giftspindling blir godkänd av Dig, van som Du är, men visst är det skrämmande att den lyckades komma med i korgen.
Vill bara säga att ingen trattkantarell passerar mig utan att den är synad och delad längs med hatt och fot (äckliga ägg och barr gömmer sig där).
Detta fick jag lära mig någon gång i tidernas begynnelse och är en bra regel för att bestämma vad det är man håller i handen.
En Toppig Giftspindling delar man inte på samma sätt.

0

Irene A

8 sep 2009 kl. 17:03

Det är jätteviktigt det som skrivs här, att svampskörden måste rensas och synas noga.

Jag misstänker att det finns några som ibland faller för frestelsen att vända upp och ner på korgen och bara brer ut svamparna på tork, för att tiden och orken inte räcker till för tråkgörat att ta hand om svampen efter plockningen som ju var det roliga..

0

Birgitta F

8 sep 2009 kl. 17:06

en annan sak jag inte förstår är att det säljs så mycket svamp “svart” här nere där krögare köper…vem har tid att gå igenom det som levereras i kassar ?.....vi driver restaurang och nej vi köper inte “svart”....sen var det en annan femma.

0

Bo E

8 sep 2009 kl. 17:07

Irene

Det hoppas vi verkligen att ingen gör.

Giftsvamp är ju inget att leka med…

Men svampen på första bilden tycker jag inte heller ser ut som en spetstoppig spindling, så det var lite svårt att förstå innebörden av inlägget innan man började läsa vidare.

0

MariaW

9 sep 2009 kl. 08:25

Måhända att det inte var en toppig även om jag tyckte den var lik en, den hör i vart fall inte hemma på tork bland trattisarna. Som Irene skrev så tror jag nog det hänt både en och två gånger att trattisar bara tömts ur korgen för att bredas ut för torkning och då föreligger risk att någon annan svamp ligger bland det ätbara.

Även om det är själva svampplockningen och konsumtionen av svampen som är det trevliga så hör det tråkiga rensandet till. Att det är viktigt att rensa noga gäller all svamp och då inte nödvändigtvis för att det kan följt med en felaktig svamp.

Själv har jag hört till de slarvigare när det gäller soppar och tidigare inte bryt mig så mycket ifall det varit pyttelarvgångar, men man lär sig av misstagen. Så roligt är det inte när man slarvat med rensningen av det som skall torkas och man ser larver börjar krypa efter ett par dygn. Nog plockar jag fortfarande KarlJohan som är obetydligt angripen, men numer skärs alla partier med minsta tendens till angrepp bort.

0

Lilla My

9 sep 2009 kl. 08:28

Jag håller med Irene. Höll på att få dåndimpen på kompisen när jag fick veta att h"n inte ens delar trattkantarellerna innan torkning, utan bara snoppar av foten och lägger ut dem på tork. Där råder ingen oro för vad som kan följa med i maten inte…

0

Boman

9 sep 2009 kl. 08:38

Nog för att jag häller mina svampar ut korgen på tidningspapper. Men inte för torkning utan för finrensning. Jag grovrensar och delar svampen i skogen för att slippa bära hem larvfyllda svampar och kollar noga vad jag plockar. Så bråttom är det inte att man bara slänger ned vad som.
Ändå tittar jag på varenda svamp hemma, i bra belysning.
Kan inte upprepas nog ofta, att vara noga med sin matsvamp är en billigt livförsäkring.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone