0 544 visningar

14 svar

kan jag ha hittat....

Birgitta F

8 sep 2009 kl. 13:28

...ett eget ställe som hade en lååååång slänt med mandelriskor och lite längre fram svart trumpetsvamp ?

0

Bo E

8 sep 2009 kl. 13:31

Grattis!

Det känns sååå långt till söndag då jag ska ut o kolla av om det kommit nåt på “Mitt” mandelriskställe…

0

Birgitta F

8 sep 2009 kl. 13:36

Tack för svaret nu har jag lite att ta reda på när jag kommer hem
Men egentligen skulle jag plocka dom här….....
Svampkorgen blev överfull dom sista 4 mandelriskorna fick jag bära hem i handen

Allt funnet i mina vanliga marker 400 m hemifrån fågelvägen

0

Bo E

Birgitta F

8 sep 2009 kl. 13:38

har du testat klas recept ?
är det bästa sättet att göra med dom ?

0

Lena Strömstad

8 sep 2009 kl. 14:08

Jag är inte alls avundsjuk. Inte… Herregud! Grattis Birgitta. Hur ser marken och skogen ut där du hittar dom?  Dom borde ju finnas lite längre upp i Bohuslän också.

0

Lena Strömstad

Birgitta F

8 sep 2009 kl. 15:21

hej där och tack.
Jag trodde verkligen inte att jag såg rätt idag , fick lämna otroligt många utblommade mandelriskor också att sen hitta svart trumpetsvamp på samma mark , min svamphöst har verkligen varit otrolig = )
Så här ser det ut där jag går , det är rätt mycket vatten och kärrmark i ravinerna

Granskog med inslag av löv

0

Lena Strömstad

Lilla My

8 sep 2009 kl. 15:29

Trollskog :)

0

en liten fråga till

Birgitta F

8 sep 2009 kl. 15:40

Jag känner mig säker på att det här är samma svamp ,plockad på samma ställe med hårt rensad pga överblommning och angrepp.
Den luktar likadant som dom övriga men saftar nästan ingenting och lir alltså inte brun och ful
Ni med mer erfarenhet kan utblommade betee sig så

mandelriska ?

0

en liten fråga till

Peter, Linköping

8 sep 2009 kl. 16:17

Jag fattar inte, där jag hittar mandelriska växer de en och en. Man kan hitta en stor, prydlig riska och inte ett spår av nåt smått omkring.

0

Peter

Birgitta F

8 sep 2009 kl. 16:23

jag hade nog bara en grym rå tur….
det fanns hur många som helst i olika stadier , det värsta var att jag hade en tid att passa…men jag bör nog gå dit imorrn igen = )

0

en liten fråga till

Bo E

8 sep 2009 kl. 16:40

Nej, jag har inte testat att dillstuva dem, om det är det du menar. Blir att testa om jag hittar några…

Din andra bildserie på torra riskor ser ju ut som mandelriska på fotstrukturen, mer kan jag inte säga då alla hattar är uppochned.
Saften blir brun då den torkar in.
Doften finns däremot kvar även i torra ex. tycker jag.

0

glömde vända andra sidan till

Birgitta F

8 sep 2009 kl. 16:45

men den är exakt som dom övriga och luktar likadant däremot väldigt torra
jag känner mig trygg

0

glömde igen.........

Birgitta F

8 sep 2009 kl. 16:47

....mina händer luktar….....inte som katrin tyringe tyckte utan mer som…jag låter det vara osagt…..angenämt iaf

0

Karin Hedén

8 sep 2009 kl. 16:50

Jodå - så kan de se ut.
Gratulerar till fyndet! Inte nog med att det är kantarellår, mandelriskorna verkar också trivas.

0

Birgitta F

8 sep 2009 kl. 16:51

för mig som aldrig hittat eller ätit så blir nog klas recept en kanongrej
jag har liksom mer än 7 hg ....(kunde inte låta bli)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone