0 539 visningar

6 svar

Blomkålssvamp

Katrin Tyringe

8 sep 2009 kl. 14:21

Kan detta vara en blomkålssvamp?
Är detta möjligtvis en sotvaxskivling?

0

Bo E

8 sep 2009 kl. 14:28

Ja, det ser ut som extrem närbild på blomkålsvamp och tydligare bilder på sotvaxingen.

0

Katrin Tyringe

8 sep 2009 kl. 14:31

Ska jag ta ett nytt kort på blomkålsvampen?

0

Lilla My

8 sep 2009 kl. 14:31

Grattis, Katrin, helt rätt och jättefina är de. Mina Sotvaxingar har varit bebodda när jag hitat dem, det är för varmt ute än, men sen ska här plockas och torkas :)

0

Katrin tyringe

8 sep 2009 kl. 14:38

Den stora blomkålssvampen är vit o den 2:a är ljusbrun.Det är 1:a gången för mej idag att hitta sotvaxskivlingen.

0

Lilla My

8 sep 2009 kl. 14:55

Färgskillnaden på Blomkålssvampen beror på åldern, den lilla mörka är ett ungt exemplar medan den stora “utslagna” är fullvuxen och på gränsen till gammal, det ser du på att den är lite brun/torr i topparna. De blir ljusare med åldern, m.a.o. Men den är fullt ätlig för det, så länge den inte är genomborrad av mask i “stocken”. Du har en läcker måltid eller tre framför dig :)

Har f.ö. hört nu att den ska vara mindre allmän, men jag har på mitt lilla område räknat in mer än 20 angripna tallar på en yta som kanske är 2 x 2 kilometer stort, och som ger Blomkålssvamp nästan varje år. Verkar bli mycket i höst, så jag hoppas naturligtvis på flera fynd själv.

0

Katrin Tyringe

8 sep 2009 kl. 15:18

Hoppas att du också hittar blomkålssvamp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone