0 1221 visningar

11 svar

Silkesmusseron eller vit flugsvamp?

Claire

8 sep 2009 kl. 19:26

Hittade nyss ett par svampar på gräsmattan. De är vita och har vita skivor som är lite gulbeigare än själva svampköttet. Doftar svagt som skog.
Hittar varken ring eller völva. Jag har plockat bort båda svamparna (som växte precis intill varandra) och tror att jag fick med hela foten. Kan völvan vara under jord? (det är en fd grusgång, numera med gräs på så det är varken djupt eller vidare mjukt)
Jag är verkligen en svampnovis som bara plockar gula kantareller, men jag skulle väldigt gärna vilja veta vad det kan vara för svamp! Lurigt att det är i trädgården eftersom vi har små barn.
Vi har förresten inte sett svamparna tidigare, så de måste ha vuxit väldigt fort! (de var ca 8-10 cm höga)

Kan jag vara “säker” på att det inte är vit flugsvamp?

0

Claire

8 sep 2009 kl. 20:01

Nu har jag kollat på en massa bilder på vita flugsvampar. Det verkar som de nästan alltid har en tydlig ring (typ kjol) och det har inte mina svampar. Dessutom har mina svampar ganska slät fot (“ben”?)

Däremot är de inte rosafläckiga som silkesmusseronerna tydligen brukar vara. Och så har de ganska släta ytterkanter på själva hatten.

0

Tanja i Gagnef

8 sep 2009 kl. 20:18

Du har inte möjlighet att ta ett foto? Lättare att kunna se vartåt det lutar om man får se hur svamparna ser ut.

0

Claire

8 sep 2009 kl. 20:34

Hmm, jag slängde svamparna i soptunnan men kom på att jag ville veta vad det var för nån så jag plockade upp dem igen. Därför är de lite dissikerade.
Men man kanske kan se litegranna iallafall..

Fotade med sambons kamera så bilderna kommer så snart som jag letat reda på kabeln till kameran..

0

Claire

8 sep 2009 kl. 20:50

Här kommer lite bilder på de misshandlade svamparna. Ljuset var dåligt så de blev inget vidare, men kanske de kan vara till hjälp..

(får se om jag lyckas bifoga dem)

0

Bilder

Claire

8 sep 2009 kl. 20:53

Här kommer lite bilder på de stackars misshandlade svamparna.
Ljuset var dåligt så de blev inte speciellt bra, men förhoppningsvis kan de vara till hjälp

Artbestämningshjälp, musseron? Inte vit flugsvamp väl?

0

Bilder

Tanja i Gagnef

8 sep 2009 kl. 21:59

Ser inte ut som vit flugsvamp, och vad jag vet växer den inte på gräsmattor heller. Vet inte vad det kan vara, det finns ju en mycket giftig svamp som heter bolmörtsskivling som har rosa sporer. Googla på den och kolla om den liknar din svamp (den finns inte här uppe i norr så jag är inte säker på hur den ser ut). Huvudsaken är i alla fall att du tar bort de svampar som kommer upp så inte barnen får tag i dem. Hoppas någon annan här kan ge dig ett bättre svar på vad det är för svamp!

0

Sporer?

Claire

8 sep 2009 kl. 22:04

hur/vart ser man sporerna?
När svampen var nyplockad var den gräddvit med samma färg på skivorna. Svampköttet var vitare.
Sedan mörknade den något men jag såg inget rosatonat.

Nä, jag har aldrig hört att vit flugsvamp skulle växa i trädgården heller. Annars har jag bara sett såna där vanliga små bruna svampar här..
Tack för ditt svar! Ska kolla upp den där Bolmörtsskivlingen

Bor förresten i Bohuslän

0

Sporer?

Tanja i Gagnef

8 sep 2009 kl. 22:11

Det jag tänkte på var att på fotot ser det ut som att skivorna har färgats rosa - eller är det bara fotot som blivit så? Man kan ta ett s.k. sporprov på en svamp - ta hatten och lägg den på ett svagt färgat papper med skivorna neråt. Sen låter jag den ligga åtminstone över natten och under tiden ramlar sporer ner på pappret. En MYCKET ovetenskaplig förklaring och metod så nu får jag säkert bannor här på forumet… men eftersom du själv säger att du är en novis så kanske min förklaring är ok? :-) Dina svampar kanske inte är i skick att göra nåt sånt, men gå ut o kolla om du hittar nån mer på gräsmattan. För en artbestämning är färgen på sporpulvret en mycket viktig del. Men som sagt, det finns säkert någon här på forumet som ser direkt vad det handlar om för svamp!

0

Sporer?

Irene A

8 sep 2009 kl. 22:32

Skivorna ser ut att vara fria, så flugsvampstanken är inte helt fel, men visst är skivorna rosa?
Om sporerna är rosa, finns alternativen slidskivling (Volvariella, med strumpa) eller skölding (Pluteus, utan strumpa och växande på ved, även rötter och stubbar under markytan). Det finns flera vita arter och former av sköldingar.

Jag har tyvärr inget entydigt besked att ge om den här..

0

Sporer?

Irene A

9 sep 2009 kl. 07:56

Champinjonfjällskivling är också tänkbart ifall den trots allt har haft ring..

0

Njäe

Claire

10 sep 2009 kl. 21:12

Hej igen!
Såg inte minsta tillstymmelse till ring. Jag håller med om att bilderna var lite rosatonade, men i verkligheten tyckte jag att de gick mer åt ljusbeige.
När jag bröt itu svampen såg jag att själva svampköttet var kritvitt och skivorna hade samma färg som ovansidan hatten. Den var vit men gick mer åt gul-beige (de var ljusare när svampen var nyplockad men mörknade något)
Skivorna såg att vara helt fria.

Om det kommer upp fler svampar ska jag kolla lite noggrannare på dem! :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone