0 671 visningar

11 svar

Torkning av trattkantarell

Ulrica

8 sep 2009 kl. 19:31

Varför blir en del trattisar svarta och slemmiga när jag lagt ut dem på tork? De luktar illa oxå.

0

Grethe F

8 sep 2009 kl. 19:35

Jag tror att dom har varit övermognad då du hittade dom

0

Ulrica

8 sep 2009 kl. 20:03

Hur vet man att de är övermogna? en del som svartnar är riktigt små,

0

/Fredrik

8 sep 2009 kl. 21:19

Dum fråga kanske, men är du helt säker på att det är trattisar? Jag har torkat mängder med trattar och rödgula, även övermogna, utan att dom blivit svarta eller slemmiga…
Hur torkar du dem?

0

/Fredrik

8 sep 2009 kl. 21:19

Dum fråga kanske, men är du helt säker på att det är trattisar? Jag har torkat mängder med trattar och rödgula, även övermogna, utan att dom blivit svarta eller slemmiga…
Hur torkar du dem?

0

/Fredrik

8 sep 2009 kl. 21:20

Ursäkta dubbelposten, sidan går lite trögt nu under högsäsong…  =)

0

Ulrica

9 sep 2009 kl. 17:17

Är helt säker på att det är trattisar. Jag torkar på tidning som ligger på upp o ner vända tråd backar. Hade samma problem 2008men inte 2007. Hörde att andra haft samma problem.

0

MariaW

9 sep 2009 kl. 17:30

Har varit med om det också.

Har fått för mig att det är de exemplar som är fuktigare som lättare blir svarta och att lukten uppstår för att de börjat surna istället för att torka. Förstås bara en teori jag har och jag kan ju ha fel.

0

Morgan

9 sep 2009 kl. 17:36

Lägger man svampen bara på tex en tidning så “släpper de ibland vätskan” de har i sig och får de ligga kvar på det då blöta tidningspappret “säckar” trattisarna fort och blir oätbara och äckliga.

0

Morgan

MariaW

9 sep 2009 kl. 17:57

Har varit med om detta i år också efter att jag börjat torka svamp på nätställningar. Så att det enbart beror på blöta tidningar stämmer inte.

0

Morgan

Irene A

9 sep 2009 kl. 18:12

Svartnande trattisar har hunnit bli dåliga innan de plockades. Det har inte bara med storleken att göra, utan också med väderlek och markförhållanden.

En sån här tidig säsong med mycket fukt och värme, gör att de växer snabbt, men blir också fortare dåliga. Det är inte alltid så lätt att se det när man rensar dem, men de brukar vara sladdrigare och en aning missfärgade innan de svartnar.

Det lönar sig inte mycket att försöka ändra torkningsmetod för att få dem snabbare torra. Det är bara bra att de dåliga svamparna avslöjar sig under torkningen så att man kan bevaka och plocka bort dem.

0

MariaW

Morgan

9 sep 2009 kl. 18:15

Nej, det tror inte jag heller.
Det har flera orsaker antagligen, dock är min erfarenhet när jag “byter” på dem så klarar de sig bättre. Flera aspekter spelar nog in, tex värme, luftfuktighet etc.
Det jag skrev är inte ristat i sten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone