0 436 visningar

17 svar

ye-haa - Äntligen!!

zingo

8 sep 2009 kl. 21:16

Idag hände det - Svart Trumpetsvamp!!  Jag blev så himla glad att jag nästan gråt.
Men nu undrar jag vad man lämpligast gör med dem som blir kvar efter smakning?
Jag har sett att ni gärna torkar dem, men är de lika goda om man ångar av dem och fryser som med annan svamp??

0

Nytt anrop!!

zingo

8 sep 2009 kl. 22:04

Kokar ni av och fryser de svarta eller ska de helst torkas.
Om det inte har nån betydelse för smaken så fryser jag helst men jag vill gärna att nån svarar så jag slipper sabba första skörden av dem :-(

0

Tanja i Gagnef

8 sep 2009 kl. 22:04

Grattis! Jag hittade mina första någonsin i fjol så jag vet hur det känns! :-) Min man fick t.o.m. ta kort på mig i skogen med svampar i handen… De typ 10 ex jag hittade torkade jag, någon från trumpetområdena ger dig säkert mer tips!

0

Peter, Linköping

8 sep 2009 kl. 22:06

Jag utförde en jigg när jag hittade mina första.

0

zingo

8 sep 2009 kl. 22:10

Jo lyckoruset tar tag rejält i en,
jag tittade o tittade innan jag fattade vad det var -sen knöt jag händerna och höll för mun för att inte skrika högt - det låg ett hus ganska nära där det var folk ute på backen..hi-hi :-D

0

Draken

8 sep 2009 kl. 22:10

Grattis jag kapar fötterna och delar dem dvs river dem på längden och torkar på mygnät, de är så tunna och torkar lätt på varmt ställe tex ovanpå kyl.

0

Draken

8 sep 2009 kl. 22:12

man kan yla med sin hund också för att stärka gemenskapen har jag hört, men det finns ju risk med visst beteende helt klart.

0

zingo

8 sep 2009 kl. 22:18

Hade jag haft en hund så skulle jag nog ha ylat i det läget :-)
I min iver så brydde jag mig inte ens om älglusarna -de fick härja fritt -jag har tagit många sen jag kom hem i kväll och jag verkligen hatar dem -jag får frossa och blir illamående när de biter mig.

0

Draken

9 sep 2009 kl. 09:05

jag vet inte ens hur en älglus ser ut men jag har en del fästingar med mig hem och dem hatar jag verkligen.

0

zingo

9 sep 2009 kl. 14:11

Googla bilder på älglusfluga eller hjortlusfluga får du se.
När de tappat vingarna ser de krabb/spindellika ut.  Kan bli helt platta i hårbotten och stenhårda så de knappast går att få tag på eller klämma ihjäl.
Riktiga äckel-päckel!!

http://www.jaktojagare.se/se/article_print.php?id=268565

0

Helena i Lund

9 sep 2009 kl. 14:41

Grattis till de svarta Zingo! Ja älglus är bara bedrövligt, enligt min uppfattning har de inget existensberättigande what so ever!
Dessutom är de, efter vingtappet, läbbigt lika flatlöss…..har jag sett i en tidning alltså! ;)

0

Morgan

9 sep 2009 kl. 17:22

Torka är bra, men frysa är bättre i alla fall för mig, burkar med torkad svamp blir fler och fler för varje säsong, brukar smula lite i såser och så.
När jag fryser dem brukar jag snabbt koka upp dem i det vatten som svamparna avger när de värms upp, och är det inte tillräckligt mkt tillsätter jag lite vatten. Låter det svalna och fryser in dem tillsammans med vätskan. När det gäller svart trumpet så brukar vttnet vara redigt svart.

0

Peter, Linköping

9 sep 2009 kl. 19:07

ye-haa, jag hittade ett nytt trumpetställe idag. Ekhage, som alltid.

0

ye-haa - Äntligen!! Peter o ni andra med flugan

Trollehatt, Linköping

9 sep 2009 kl. 21:08

Vad gör du egentligen - går du i skogen hela dagarna ... avis blir jag men inte om du inte själv valt det naturligtvis ....

Du hittar ju alla guldgruvor runt Linköping ....

Ang den äckelpäckliga o hatade förbannade älgflugan - som kan göra att jag slutar plocka svamp kan jag rekommendera ett medel å det varmaste.

Läste här på forumet, eller på goggle, minns inte men nåt som hette Mosi-Guard - ett naturpreparat. Finns o betställa på http://www.mosiguard.se

Vi har gått två gånger i skogen nu, inte varit besvärad av någon som helst insekt (var sig mygga, fästing, knott eller älgfluga, den ska även stå emot älgfluga, därför jag köpte den).

Har iofs bara varit i en skog i år där jag träffade på äcklet - men mot andra funkade den jättebra och jag vet ju inte om det fanns några i de nya skogarna jag vistats i de senaste veckorna.

Men jag tycker absolut det vore intressant om några fler på forumet beställde och testade. FUnkar det är det ju guld värt att få gå i lugn o ro utan en massa äckel runt omkring som kan förstöra vilken svamptur som helst!

0

ye-haa - Äntligen!! Peter o ni andra med flugan

Peter, Linköping

9 sep 2009 kl. 22:38

Här är anledningen till att jag kan ta mig ut i skogen så ofta nuförtiden.

0

Peter

Birgitta F

9 sep 2009 kl. 23:15

är inte det bara så gött…

0

zingo

10 sep 2009 kl. 00:07

Kantareller i all ära men jag tycker både gul o svart trumpet är nåt alldels extra i smakväg. Jag bävar för att djuren i skogen ska beta av alla gula jag hittade -de var alldeles för små att plocka då.

Mosiguard verkar särdeles intressant, jag har en ful skräckinjagande strumpbyxluva i av nylon på mig när det är som värst. Resåren smiter tätt runt huvudet-klipp av benen och knyt ihop men man måste be till de högre makterna att man inte möter nån i skogen - skräckfaktorn är hög på denna huvudbonad.

De svarta trumpeterna lät jag koka in och de hamnar i frysen, hoppas jag finner mer innan säsongen är över.

0

Draken

10 sep 2009 kl. 11:29

Nu mera flera svarta trumpeter men de kom inte med på bilden så bra, men nu har jag fått så mycket så det räcker att dela med sig och mer kan det bli, här kommer bild av hur det ser ut runt Stockholm och med cykel.
hälsar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone