Det här taggsvamps mycelet och dess fruktkroppar har jag studerat i snart 10 år men jag blir inte klok på fruktkropparna och om det är två mycel med två olika arter.
I år för första gången finns “båda” svampsorterna samtidigt.
Och aldrig bågonsin har fruktkropparna varit så stora.
De växer vid en gran där det finns ramarior taggsvampar och violgubbe.
Den som är rund och lite uppspucken med svarta fläckar på sig satt så löst när jag vardär sist så jag tog med dem hem,när man skär i den så blir det en violett ton i svampen där fläckarna finns.
Har bild från tidigare år då svampen är nästan helt svart men slät och i genomskärning är det en violett ton.
Min fråga är?
Är det två olika arter? Eller en art som kan uppträda med sådan variation av fruktkroppen?
Och vilken svamp är det?
Den är mild i smaken och grågrön i fotbasen taggarna går långt ner på foten.
Glaucopus eller modestum
Kanske löser det gåtan med den gäckande svampen?
Samma mycel kan producera två olika fruktkroppar.
I år ska jag spara och torka dem allesammans och para ihop dem med utseende eller förpacka dem var för sig!
Kan någon hjälpa mig att bringa klarhet!!!!
Sarcodon
De första två bilderna måste ju vara Sammetstaggsvamp (Sarcodon martioflavus)! Även om den orangea färgen som brukar finnas nedtill på fotytan inte syns så tydligt på dina bilder.
Bild 3: SKulle gissa på antingen S. fennicus eller “modestum”. Enligt rykten är “modestum” en god art, växer med gran i kalkbarrskog. Möjligen är det denna art som är den “riktiga” S. glaucopus. Enligt Svengunnar är glaucopus ursprungligen beskriven från Uppland i en kalkgranskog som passar bättre på senare års fynd av “modestum”.
Det är inte sammetstaggsvamp martiflavus den har jag sett flera gånger den har orange fot och blir aldrig så här stor,den svampen kan jag!
Har gått igenom alla sarcodon arter i all litteratur som jag har men kommer ingen vart!
De stora exen står kvar tills någon mer svampkunnig kommer hit!
Gärna det! Alla som vill kan komma hit i helgen och kolla på taggsvampar och ramarior.
Michael om du kollar så är den släta lite Zonerad jag tror att det är samma som bild två i andra omgången,martiflavous är orange på foten.
Fennicus är jätteskarp och den har jag på ett annat ställe så den är det inte!
Du hade en bild på en samma som min stora bruna släta Svampstaff jag tycker den påminner om din bild kan du minnas mer om den svampen?
Jag tycker fortfarande att det är en solklar S. martioflavus. Tror inte att zoneringen och avsaknaden av tydlig orange färg är något att hänga upp sig på. Dina svampar ser ut att ha en sammetsartad hattyta, och den mörka hattfärgen stämmer bra, samt den vita hattkanten. På min skärm syns tydligt en orange färgton ytterst i fotköttet.
Synd att låta dem förfaras utan en närmare titt. Ett tips är att skicka dem till ett herbarium med svampkunnig personal för ett utlåtande.
Vill tillägga att jag absolut inte är säker, det behövs en närmare titt för en chans till ett säkert namn. Men håller fast vid att jag tycker den ser ut som en typisk sammetstaggsvamp.
Svampstaff, din taggsvamp tror jag är någonting annat, men har inget bra förslag.
Hej igen!
Jag ska samla in och torka dem,jag har redan tagit hem ett par ex.
Jag har gått i den här skogen i 25 år och de här svamparna växer utanför biotopskyddet så är det viktigt att få dem bekräftade.
Nedanför växer en Ramaria som bara har funnits där högst två år det är ett nytt fynd säger Lennart!
Det är en Hot spot med violgubbe,gul taggsvamp,Ramaria pallida och en musseron som jag inte minns namnet på,Cortinarius cumatilis m.fl.
Det finns minst 6 olika Ramarior inom en radie på 20 meter.
I år har det kommit många frukr´tkroppar av Hydnellum auratile och även brödtaggsvamp.
Två andra roliga fynd är brandticka och slöjvaxskivling i två andra skogar men nya fyndplatser.
Vilken svampsäsong vad ska det sluta med…...
Om det skulle vara en sammetstaggsvamp vilket jag är helt säker på att det inte är så skulle det vara ett kromosom ex och är det samma svamp som jag skurit isär den stora bruna så är den grågrön i fotbasen och det vill jag minnas att sammetstaggsvampen inte är.
Tyvärr så har sammetstaggsvampen inte kommit upp i år,så jag kan jämföra.
Om det inte blir regn i eftermiddag så ska jag ut i skogen och kolla läget på Ramariorna och taggsvamparna!
Svampstaff jag ser nu att din svamp är mer glansig än min.
Har du sparat och torkat den?
Det finns en som heter slät taggsvamp mycket sällsynt jag har aldrig sett den bara på bild,jag vet inte hur den ser ut när den blir gammal!
Om du sparat och torkat svampen så skicka den till någon mykolog i Linköpings svampklubb finns det mycket kunnigt folk.
Svampstaff du är ju intresserad av fiske ,nu har laxtrappan i Gullspångsälven blivit klar och fungerar i månadsskiftet går laxen upp från Vänern och leker.
Sänder en länk http://www.deleback.se/skagernmm/skagern.htm
Detr ska finnas en privatperson som lagt ut bilder på när laxen hoppar och leker men jag hittar inte den på nätet.
De sammetstaggsvampar jag fann förra hösten hade också en antydan till zonering på hatten, vilket syns på det högra exemplaret:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=104728
Hoppas Sarcodongåtan får en lösning till slut!
Dina sammetstaggsvampar var vackra och visst hade de en liten “zonering”
Men mina har grågrön fotbas och det har inte sammetstággsvampen.
Jag orkade inte till den skogen idag,utan det får bli till helgen!
Fortsättning följer jag lovar att återkomma med namn när någon mikroskoperat dem.
Visst är det svårt med bara en bild och särskilt taggsvamparna sarcodon som ändrar sig så i färgen när de växer,de är precis som ramariorna.
Jag går ofta i samma skogar för att kolla om den och den har kommit upp eftersom jag inte mikroskoperar blir det gissningar och fel ibland.
I kväll var jag till en skog där jag hittade taggsvamp förra året och i år kunde jag säkert namnge den och då var den ung och fräsch det var en grantaggsvamp.
Den såg jag på ett annat ställe och om jag inte hade vetat att den brukade komma där hade jag aldrig trott att det var den!
Värmen och regnet har gjort svamparna till oigenkännliga vissa arter för de är så stora!
Hej!
Michael du fick RÄTT! Det är sammetsluden taggsvamp Sarcodon martioflavus på bild 1 och 2 i första omgången och på bild 2 i andra omgången,det är ett mycket ungt exemplar,jag har följt utvecklingen på den svampen omgång 2 bild 2 med min kamera!
Sammetstaggsvampen är ny för i år på den här växtplatsen som är 4x3 meter det var inte undra på att jag inte kunde tänka i de banorna,men när jag tog upp första svampen och foten var orange då fick jag mig en funderare och började tänka på annat vis.
Den andra svampen har jag inget namn på ännu och det har kommit taggsvampar tidigare år på den här växtplatsen som inte har utseende utav någon av de två på bilderna.
Taggsvamparna gäckar mig fortfarande,det är roligt att se hur det här slutar.
Vad som är lite konstigt med den här sammetstaggsvampen var att den verkade zonerad mer än de som jag har på en annan fyndplats och som liten var den så ljusbrun-vit beige.
De har tydligen en lika stor variationsbredd i utseende som Ramariorna,jag har fotet en Ramaria vit ovanlig sort, i 6 års tid,det finns bara en fruktkropp (ett år vilade svampen,)alla år har svampen sett olika ut utseendemässigt,men eftersom växtplatsen är utmärkt och mycket speciell,så vet jag att den kommer från det mycelet!
Oj vad mycket det finns att lära sig,det är synd att det tar så lång tid tills nästa svampsäsong,för att “följa upp de små liven”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.