Förra veckan (måndag) drog jag iväg mot Värmlands sköna landskap, på vägen dit tittade jag/vi in i “vår” skog. Tyvärr så stämde inte kartan so man kan ladda ner från “Ett klick” inte överens med verkligheten. Det har tillkommit en del skogsvägar som inte är med på dras karta. Men med lite tur och mycket envishet så tror jag nog att jag hittade “vår” del av en rätt så behaglig skog med en hel del små vattendrag och en hel del kuperad terräng och både gammal och ung skog. Det blev inte så mycket svamp och inte så mycket foton heller då det kom en hel del regnskurar under de 3 timmar som vi hade tid att lägga här.
Ja BirgittaD, mycket kalk var det och vi snackade en del om det. jag har inte hittat några uppgifter om surhetsgraden i dessa marker men ph:t är nog inte så högt i dessa trakter, försurningen har ju inte varit nådig i landets sydvästra delar. Lite irriterad blev jag över att “Ett klick” inte har en uppdaterad karta på sin hemsida. Har mailat dem om detta.
Jodå. “Murklan” är mössmurkling och som Elisabeth så observant påpekar, är “jordtungan” nog tjockhorn! Tickan på ändträ är konidiestadiet av pulverticka. Bajssvampen är nog en Psilocybe-art som kanske heter dyngslätskivling.
Bilden på stinksvampen är den mest fantastiska jag sett hittills på den arten.
Ok och tack för det Hans v E. I så fall har jag 4 nya sorter att lägga till:) Har kollat runt på nätet och i böckerna och det verkar ju stämma på Tjockhorn, vad glad jag blev för den. Det är inte så ofta man lyckas ha tålamodet att ligga still och vänta ut flygfäna som kalasar på stinksvampen men denna gång lyckades jag rätt bra, tack för den komplimangen Hans :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.