0 585 visningar

24 svar

Värmlandskogarna

"JAS" Helsingborg

8 sep 2009 kl. 22:31

Här kommer en liten rapport från Värmland djupa skogar. Ni som inte har varit här vet så klart inte att detta vattenrika landskap kan ta kål på den mest uthållige svampnörd. Skrevor, raviner, djupa dalar och branta sluttningar och bäckar och sjöar överallt inte en plan yta att vila benen på. Jag har haft träningsverk i 4 dagar nu men imorgon bär det av ut i terrängen igen.

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2009 kl. 22:34

Hittade en hel del intressanta saker men mitt/vårt mål var att koncentrera oss på matsvamp så det blev inte så mycket tid över till annat men ett och annat sprang man ju ändå på. En skål som jag inte vet så den tar jag gärna hjälp med. Sandig grusväg.

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2009 kl. 22:38

Någon taggsvamp kanske en Hydnellum, eller?

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2009 kl. 22:39

Någon busksvamp antar jag, faktiskt i så fall mina första, som jag lagt märke till alltså.

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2009 kl. 22:45

Kj fans det rätt gott om men av alla de jag fann så gick det bara att använd en ochenhalv resten insektsangripna. En Kärrsopp antar jag och så en riska som jag inte får kläm på.

0

Jan A, Uppsala

8 sep 2009 kl. 22:48

Slickade du på dropptaggsvampen så var den nog skarp. Prova JAS!
Och visst är det busksvamp.

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2009 kl. 22:48

Vi lånade en stuga på Möruddens camping i Karlstad och utrustningen var med så det blev en del jobb varje kväll nästan med Kantareller och några glada kottar;)

0

Elisabeth Jansson

8 sep 2009 kl. 23:01

Jag har undrat varför det var dåligt med bilder från dig “semester”
Alltid lika vackra bilder man blir lyrisk Ack värmland du sköna!

Jag har varit med och gått i älgdrev med ett jaktlag som det var över 100 personer det var i Fjäll uppe vid Norska gränsen utanför Arvika där min halva släkt kom ifrån.

Svampen tror jag inte är skarp oftast när det är den bulliga så är den mild och den skarpa är tunnare och mer oregelbunden “din bulliga” svamp hittar jag ofta vid tall heter bara dropptaggsvamp.

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2009 kl. 23:02

Vi kom tyvärr lite fel på det första dagen, for troligen för långt nordost över men det blev en del i alla fall. På onsdagen kom vi rätt och för första gången fick jag uppleva att efter ett 50tal meter in i skogen så doftade det kantareller och jag tänkte det är inte möjligt, just då ropar polaren - Känner du kantarell doften? Jösses det var alltså sant, det blev en bra dag med både trattisar, blek taggsvamp och kantareller. Torsdag ösregn och på fel ställe igen för här hade alla de övriga 1000 plockarna varit just innan oss, detta är ju ett av de stora problemen när man är här, att just hitta sitt eget ställe vilket det visade sig inte var det lättaste. Det blev i vilket fall som helst en rätt bra dag ändå. Fredag, hemgång men ett stopp skulle det bli och vilket stopp det blev 10-12kg kantareller på 4 tim. Men det är ändå ledsamt att behöva vända och veta att bilen är full och bara några meter ifrån en står det minst en hel korg till, det var precis gult i skogen men man skall inte ha för stort habegär utan kunna lämna lite till skogsandarna oxå. En god tur var det i alla fall men att plocka för försäljning var det aldrig tal om det överlåter jag/vi åt plockproffsen som känner dessa marker sedan många år tillbaka men att åka hit och plocka för att få ihop sitt årsbehov var det inga problem med :)))

0

svampstaff

8 sep 2009 kl. 23:03

Då kanske du får upp flåset lite JAS:)
Skillnad mot flacka skåne.

0

Jan A, Uppsala

8 sep 2009 kl. 23:06

Har du varit i Skåne, Svampstaff? Där FINNS det backar, värre än i Ögl! Men inte överallt förståsss…

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2009 kl. 23:08

Jag/vi vill oxå passa på att tacka Ola för sin gästfrihet och tillmötesgående med tipps och råd och för att vi fick låna hans kyl och för att jag fick köpa en låda lingon som efter mycket om och men har förvandlats till 10kg prima lingonsylt. Jag kanske skall nämna att vi fick snurra runt en hel del för att få ihop de lite över 70 halvitersburkarna som skörden av kantareller gav, övrig svamp är torkad. 3 dagars jobb med Värmlandskörden tar på krafterna efter en sådan skogsstrapats. Men i morgon bär det av ut i markerna igen:)

0

svampstaff

8 sep 2009 kl. 23:09

Jodå jag har vart i hela sverige:)
har för mig att jag såg nån kulle neråt österlen?

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2009 kl. 23:10

Jan, svampstaff har helt klart inte varit på de skånska åsarna och ränt runt, dit skall jag i morgon men då tar jag det rätt lugnt, skall troligen upp på Kopparhatten en runda och där är det inte flackt!

0

Elisabeth Jansson

8 sep 2009 kl. 23:11

Åkte ni på måfå till skogarna eller var det någon som visste någon skog? Ola kanske?
Uppköparen i Kristinehamn betalade 40 kr kg sist och så tror jag att de bara skulle ta emot i tre dagar till!
Jag skänker hellre svampen till de som inte orkar gå i skogen eller hinner!
Hittade ni svart trumpeten på granskogen,här är det väldigt gott om den!
Synd att ni inte tittade in hos mig på väg hem till Skåne!

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2009 kl. 23:13

Tack för det Elisabeth.

0

Elisabeth Jansson

8 sep 2009 kl. 23:15

Det blir en svampsäsong nästa år också!

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2009 kl. 23:15

Vi for på andra sidan om Värnen genom Dalsland men jag hade dig i åtanke Elisabeth, jag har inte glömt dig om du tror det.

0

zingo litte västerut

9 sep 2009 kl. 00:29

Bara att gratulera till fin skörd!
Man får starka ben här i Värmland. :-)
Har själv varit ute och kutat runt i bergig, sumpig och backig terräng idag - det blir många extra meter att gå för att komma runt dit man ska, men skönt är det!

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 07:32

Men var är alla dessa Vargar och Älgar som härjar i dessa skogar. Snackade med Ola och alla de ca: 1000 plockare som lämnar till honom så har ingen av dessa sett någon varg på  de 10 åren som Ola har hållit på med svamp. Det skall ju vara så mycket varg att de “nya” hanarna inte hittar något revir, såg inte ens spår eller andra tecken på att de finns men det gör de så klart men hur farligt är det att vistas i dessa skogar egentligen man kan ju undra eller hur.

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 14:58

Någon som har ett tips på vad det är för skålsvamp?

0

zingo

10 sep 2009 kl. 15:06

Jag uppfattar inte djuren i skogen som djävulska seriemördare som lurpassar bakom närmsta sten.
Är vi människor rädda för att möta dem så är de än mer rädda och försiktig för oss.

Vi människor har en löjlig egenskap att vi gärna förmänskligar djuren och inbillar oss att förhållandet ska vara med nån slags respekt från deras sida.
Jovisst kan djuren vara mänskliga om vi bara omger oss med Kalle Ankor, bumbibjörnar, Skalmän och Hälge-älgar.

Vi tror oss stå över andra varelser så till den milda grad att vi bestämmer att vi inte vill “besväras” av dem och då ska det bara vara så..
Vi har sällan någon acceptans för andras existens om de inte har mänskliga egenskaper- och knappt det ibland.
Det verkar också finnas folk som tror att när “vi” ska ut i “våran” skog så är djuren bara nåt man ser på tv.

Djurens instinkt är att överleva = mat och fortplantning.
Allt annat är bara resultat för att nå detta mål.
Att det inträffar olyckliga möten tror jag mest beror på att de råkar ske av ren slump vid fel tillfälle -  sen
kommer det alltid att finnas avarter både hos människa o djur.
Inhägnade får är ju som ett dukat smörgåsbord, hundar blir ett jämlikt hot som ska elimineras -
och själva står vi helt frågande inför naturlagarna.
Jämförelsevis känner jag flera personer som blivit bitna, huggna, sparkade och rivna av katt, hund häst osv. Däremot känner jag ingen skogsmänniska som blivit attackerad av eller ens mött björn eller varg.
Men jag har varit med om fåglar o ekorrar som släpper kottar o skräp på mig från hög höjd! Huvaligen….
Jag vet en handfull personer som stött på sura älgar i skogen, däribland jag själv - men jag envisades inte med att försöka mota bort den utan lämnade området lungt o fint. Jag fick helt enkelt acceptera att det var jag som var på besök som inte passade just då.
Allt handlar om instinkter och ibland inlärda beteenden
-en älg som hittar smaskiga söta äpplen ser givetvis till att förse sig när det bjuds, att träden råkar stå där människor bor är oväsentligt för älgen -att den sen blir rusig och odräglig har den inte bättre förstånd till -men där kan vi faktiskt jämställa djur o människa- jag vet många människor med dåligt ölsinne som inte borde vistas i möblerade rum.
;-)

0

Gula

10 sep 2009 kl. 16:27

BRA skrivet Zingo!!!!

0

"JAS" Helsingborg

10 sep 2009 kl. 19:14

zingo du är underbar ;). Sänd din text som insändare till Huvudbladet så kanske någon stábo oxå vaknar =0

Men vad heter skålen då?

0

Ola

10 sep 2009 kl. 19:39

Får lov att instämma. Fin inställning du har Zingo.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone