Strävsoppar, dock mindre bombsäker på exakta namnet eftersom det finns flera varianter. Invänta fler svar från bättre vetande… Ofta bestämmer jag vad sopparna heter efter vilket träd de står vid ;) Fullt ätliga, men dina exemplar verkar vara lite åldrade och då smakar de inte bra, de ska helst vara “hårda i hatten” om man ska laga till dem.
men är de goda de där björksopparna, brukar plocka den där med tegelröda hatten eftersom den brukar vara fin och fast som liten, men sen hittar jag bättre svampar som kantareller eller stensopp och så får de vara kvar i skogen, det kanske är lite synd, ska jag kanske ta med hem och blanda med annan svamp typ kantarell eller vad säger ni här?
Brukade också alltid lämna björksopparna eftersom de blev så kladdiga och slajmiga när de tillagades. Men sedan jag börjat torka soppar så använder jag även björksopp. Jag tycker att alla soppar vinner på att torkas, särskilt de här som är lite lösa i konsistensen, som björksopp, örsopp, brunsopp och lärksopp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.