0 253 visningar

7 svar

någon som vet

Anna

9 sep 2009 kl. 08:55

någon som vet vad detta är för svamp?

0

Lilla My

9 sep 2009 kl. 09:03

Strävsoppar, dock mindre bombsäker på exakta namnet eftersom det finns flera varianter. Invänta fler svar från bättre vetande… Ofta bestämmer jag vad sopparna heter efter vilket träd de står vid ;) Fullt ätliga, men dina exemplar verkar vara lite åldrade och då smakar de inte bra, de ska helst vara “hårda i hatten” om man ska laga till dem.

0

Hans v E

9 sep 2009 kl. 09:10

Björksopp, tegelröd björksopp och björksopp.

0

Draken

9 sep 2009 kl. 09:15

men är de goda de där björksopparna, brukar plocka den där med tegelröda hatten eftersom den brukar vara fin och fast som liten, men sen hittar jag bättre svampar som kantareller eller stensopp och så får de vara kvar i skogen, det kanske är lite synd, ska jag kanske ta med hem och blanda med annan svamp typ kantarell eller vad säger ni här?

0

Irene A

9 sep 2009 kl. 09:56

Jag inbillar mig att den tredje är fläcksopp - lite blågrön i fotbasen.

0

PeterD

9 sep 2009 kl. 13:04

Brukade också alltid lämna björksopparna eftersom de blev så kladdiga och slajmiga när de tillagades. Men sedan jag börjat torka soppar så använder jag även björksopp. Jag tycker att alla soppar vinner på att torkas, särskilt de här som är lite lösa i konsistensen, som björksopp, örsopp, brunsopp och lärksopp.

0

Mikaela

9 sep 2009 kl. 22:13

Det skulle du frågat mig!!

0

Jokke

10 sep 2009 kl. 21:24

Jmf. även Gallsopp. Tråkigt o förstöra en middag med den smaken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone