0 516 visningar

14 svar

Röd/Gul trumpet !

chris

9 sep 2009 kl. 17:30

Tror jag att min skog är full !! med…vad gör man av den ?

0

Morgan

9 sep 2009 kl. 17:33

Äter! =)
torkar, fryser in, använder i sås, soppa, på mackor, som tillbehör eller ren nöjesätning.
Enligt mig en av sveriges bästa matsvampar med mild nästan lite söt smak. Grattis till fyndet!

0

Helena i Lund

9 sep 2009 kl. 17:53

Ja grattis verkligen! Hoppas stort på att finna rödgula när jag om 2 veckor åker på svamphelg till Närke! Jag tror på torkning, för att sen förvara i stoooora burkar i skafferiet! Och fresten, ligger din skog i Noratrakten? ;)

0

chris

9 sep 2009 kl. 17:59

Nepp den ligger i Linköping !

0

Peter, Linköping

9 sep 2009 kl. 18:04

Chris, hoppas det inte var dem jag tog idag då...

0

Helena i Lund

9 sep 2009 kl. 18:26

Fasen också då... ;)

0

chris

9 sep 2009 kl. 18:26

möjligt, om du fortfarande är kvar i skogen….:) för då får du plocka hela natten.

0

Mimmi, Mjölby

9 sep 2009 kl. 18:30

Peter - Du låter bli trumpeterna!
Annars lånar vi Svampstaffs Amstaff och så får Chris sätta sig på vakt! ;-)

0

Peter, Linköping

9 sep 2009 kl. 19:04

Jag fick med mig en kasse idag (korgen var redan full av annat) hem från Ullstämma-skogen. Svampstaff hänger mest bland ek.

0

Peter, Linköping

9 sep 2009 kl. 19:05

Måste också säga att jag är utled på att plocka rödgula trumpeter! Värre finns inte!

0

Röd/Gul trumpet ! Peter

Helena i Lund

9 sep 2009 kl. 19:08

Jag byter gärna mot hembakat knäcke! :) Jag menar om du vadar i svamp du är utled på, hahaha!

0

Mimmi, Mjölby

9 sep 2009 kl. 19:08

Puh…
Då så, då behöver vi åtminstone inte oroa oss för dig. Hoppas att ingen har rensat rent där när vi åker för att skörda imorgon! Jag har inte plockat rödgula trumpeter på säkert 15 år.

0

Röd/Gul trumpet ! - Peter

Trollehatt, Linköping

9 sep 2009 kl. 20:30

Hmmm - jag har fått en dröm i uppfyllelse i år - Svart Trumpet hittade jag igår - inte mycket men man ska glädjas åt det lilla ... nu har jag en dröm kvar, de rödgula :)

Men när du Peter skriver Ullstämma - då blir jag bara sååå nyfiken - vilken miljö? Det är ju trots allt några som går där, eller inte. Alla tror ju att alla går där då det är ett natur-/fritidsområde ... men skulle vara spännande att höra hur o var de växer på “våra breddgrader”  ;)

0

Peter, Linköping

9 sep 2009 kl. 20:38

Både i Vidingsjö och Ullstämma finns gott om surhål och kärr, ta en titt där och du skola finna.

Fast enklast är det att åka ut till Kärna mosse, där växer det rödgul trumpet överallt runt kalkkärret.

0

Trollehatt, Linköping

9 sep 2009 kl. 20:45

Snyft - har bott Malmslätt 92-06 - inte var jag svampintresserad då inte :(

Kontaktar ett surhål eller kärr o det snaraste - promise ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone