Som nybörjare på andra svampar än kantareller och champinjoner hittade jag idag några trevliga svampar i skogen som jag undrar vad det är. Har bara en, förvisso väldigt bra, svampbok, men den gjorde mig inte säker… Någon som kan ge mig bättre svar?
Den första borde vara någon slags vaxing, bilden ger inte rättvisa åt färgen, hatten och foten är mörkare gula än skivorna som är nästan vita.
Den andra borde vara någon slags riska. Sprött kött, men väldigt lite vätska när den skadas. Kan det bero på att det är torrt i marken? Mörknar direkt vid skada, var något ljusare när jag plockade dem. Hatten är brun med rödaktig ton i mitten, skivorna ljusgula och foten var ljus med rödare inslag. Mörknade kraftigt när jag skar i dem.
I övrigt så hittade jag några fina exemplar av rödgul taggsvamp och gulkremla!
Den första är fömodligen någon trattskivling av något slag. Inget matvärde.
Svampen på bild 2 och 3 är pluggskivling, en väldigt vanlig och variabel art, betraktas som giftig:
http://svampguiden.com/art/visa/Paxillus_involutus
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.