0 224 visningar

15 svar

champinjon-sort?

middagstips

18 aug 2006 kl. 18:57

Har redan plockat snöbollschampinjon, mkt gott. Hittade idag champisar invid en skogsdunge med vita skivor istället för mörka, känner någon till sorten?
Om de är goda nog att bjuda på?
tack

0

klas jaederfeldt

18 aug 2006 kl. 19:27

vist den är jättegod och den heter vit flugsvamp, neb tyvärr dödlig

0

rådvill

18 aug 2006 kl. 20:04

Tur jag såg det, har redan hunnit göra krustader på dem. Luktar himmelskt.

Men hur illa är det? Hoppas man åtminstone kan bjuda på dem, jag tycker det är lite sent att försöka hitta ny förrätt så här dags och främmat är redan här.

0

Göran H

18 aug 2006 kl. 20:08

Ärver du gästerna ?

0

klas jaederfeldt

18 aug 2006 kl. 20:17

vit flugsvamp smakar bra å gott, kände en gubbe, han e dö nu, men det var inte flugsvampen som knäckte honom. han lagade till vit flugsvamp, han visste vad det var för något, och han sa att det var så gott att han nästan inte ville spotta ut det

0

förväntansfull

18 aug 2006 kl. 20:28

Ja, indirekt faktiskt, det är min sambos föräldrar. De var väldigt förtjusta i krustaderna, hade instruerat sambon att inte ta några.
Men hur fungerar det rent juridiskt? Man kan väl alltid hävda att man handlat i god tro antar jag…Eller p g a tidsbrist, affärerna var ju säkert stängda för avokado&räkor.

0

Göran H

18 aug 2006 kl. 20:32

Kan bli tungt med tanke på vad som sagts här på Forumet. Men kontakta Silbersky
han kanske har nå´n idé.

0

orolig

18 aug 2006 kl. 20:50

Hur stor är chansen att domaren läser det här forumet? Förresten är vi inne på huvudrätten och de verkar synnerligen opåverkade. Skönt.

0

Göran H

18 aug 2006 kl. 20:59

Reultatet visar sig inte förrän om c:a 4-5 dagar. Bengt, Domaren läser nog inte detta men det gör åklagaren.

0

Boel

18 aug 2006 kl. 22:05

Ett bra skämt formodar jag.

0

Fattiglappen

18 aug 2006 kl. 22:07

Tack för tipset.

0

Boel

18 aug 2006 kl. 23:13

Har inga arvtanter så tipset är för mig ointressant, men för andra aj aj aj.

0

lättad

18 aug 2006 kl. 23:19

Jag fick kalla fötter så vi åkte till lasarettet för magpump efter citronflarnen med cognacshallon.

Det hela avlöpte väl, jag tror faktiskt de förlät mig mitt tilltag, de har nämligen bjudit in mig på blandad svampgryta nästa vecka.
Jag pratade med en sakkunning och tydligen kan det bli polissak vid dylikt hastigt frånfälle. Och även om en utredning förmodligen inte pekar ut rätt person, kan det bli en oskyldig som kan få dryga påföljder. Även om brotten inte ses som lika allvarligt som fortkörning eller felaktiga skatteavdrag kan det ändå bli fråga om dryga böter för vederbörande. Det vill man ju inte ha på sitt samvete.

0

H-G

19 aug 2006 kl. 11:41

just det, kalla fötter brukar vara första tecknet på svampförgifting.

0

Dumskalle

19 aug 2006 kl. 11:53

Din dumskalle!, någon här kan ju få för sig att polisanmäla dig.

Detta är inget att skoja om, du är faktiskt inte ett dugg rolig.

0

järndöhd

20 aug 2006 kl. 10:34

Hej signaturen “Dumskalle”, finns du på riktigt?
Trist att mikrocefali inte går att behandla..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone