0 796 visningar

23 svar

Rapport från Järavallen

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 22:06

Idag tänkte jag dra upp på Söderåsen men ångrade mig och tänkte som så att efter helgens regn och några dagars efterföljande värme borde ha gjort susen på den Stolta fjällskivlingen. Jag har varit på Järvallsområdet i 5 år nu men har aldrig sett det så torrt och fattigt. Jag hittade dock hela 4 st Stolta och en del annat som jag har lite frågor på. Börjar med att fråga vad den konstige gubben kan heta:)

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 22:09

En del kremlor fanns det men vilka kan det vara, Serie 2,smakar bra och jag trodde först på Mandelkremla men lutar nu mer åt någon Vinkremmla. Kan man få ett förslag på den?

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 22:10

Lutar åt Vinkremla även här men tar gärna emot förslag.

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 22:12

Rödkremla kanske? Det sved i alla fall på tungan:(

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 22:13

Serie 5 är väl någon Riska men vilken då undrar jag?

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 22:15

Serie 6 växte långt ned i mossan, jag har ingen aning om vad det är så förslag mottages gärna.

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 22:18

Serie 7. Fnasig Fjällskivling, den växer alltid här inom ett rätt begränsat område, en liten vacker svamp som är ätlig men lite ovanlig.

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 22:19

Serie 8 en liten hätta i en tallåga, förslag på namn till den tar jag gärna.

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 22:21

Serie 9 Ingen aning, tyvärr så gick den inte att dela, totalt uppäten inuti, smak metalisk/mjöl, doft?

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 22:22

Det ända det var gott om på området var denna vackra svamp men som så mycket annat vackert, farlig, farlig!

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 22:26

Och så en Klubbtrattskivling Clitocybe clavipes

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 22:29

Och så en Prickmusseron Tricholomopsis rutilans

0

Kristina i Lund

9 sep 2009 kl. 22:30

Jaha. Jag som hade tänkt åka dit imorgon. :( Då får det bli nästa vecka. Tack för varningen!

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 22:34

Och så sist, ett Trollsmör och den allostäders närvarande spindeln i nätet. Detta var nog nästan allt som gick att hitta idag på Järavallen, det behövs mer regn och faktiskt mycket regn. För er som varit där så kan jag tala om att Videträsket var helt torrlagt och det har jag aldrig tidigare varit med om. Men kommer regnet så kan det bli en god skörd om några veckor och det får vi väll hoppas på.

0

Robban O-hamn

9 sep 2009 kl. 22:37

Serie ett gubben om han är förkyld så snorgubbe, Annars en helt vanlig JAS. Serie 5 helt spontant så en skäggriska men dom borde väll du ha koll på Jas?

0

Kristina i Lund

9 sep 2009 kl. 22:38

Då hoppas vi på det!

0

Kristina i Lund

9 sep 2009 kl. 22:39

Regn alltså! =)

0

Gula

9 sep 2009 kl. 22:43

...och serie 6 är rabarbersvamp! :-))

0

Serie 2

Peter, Linköping

9 sep 2009 kl. 22:56

Är det inte sillkremla? Den blir brun, har märg och rödaktig fot.

0

Serie 3

Peter, Linköping

9 sep 2009 kl. 22:58

Samma här, sillkremla?

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 23:03

Det kan det ju faktiskt vara Gula! Växer intill tall men knappast vad man kan kalla för tallskog men det finns flera arter i området som skall växa i tallskog, här är det fågan om en gräsklädd sandhed med inslag av tall och det verkar ju funka för som sagt flera arter.

0

Serie 3

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 23:06

Jaha Peter, Linköping, så var jag lite vimsig igen, det var Sillkremla jag menade men farsan satt bredvid och snackade om den just avslutade bedrövliga fotbollsmatchen, så jag blev lite distraherad. Jag tror som du på Sillkremla =) tack för att du väckte mig;)

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2009 kl. 23:14

Nja Robban, tror inte på Skäggriska möjligen då Blek Skäggriska, Lactarius pubescens eller Borstriska men den skall inte finnas här, så det får nog bli den bleka då.

0

"JAS" Helsingborg

10 sep 2009 kl. 07:11

Fler förslag på de jag inte kan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone