0 1204 visningar

5 svar

Ännu en vit tryffel !!

Simon Linköping

9 sep 2009 kl. 22:24

Hej !! I måndags åkte jag ut med brorsan o en kompis som var sugna att komma ut i skogen o se om vi hitta några karl johan , jag tog dom till mitt ställe där jag hitta tryffeln sist ,vi hittade många kalle men dom flesta va mask angripna som vanligt,men ack när jag strödde omkring så höll jag på att snubbla på något o jag trodde inte mina ögon en tryffel ,ca 20-30 meter ifrån den förra jag hitta kul ! den var ca dubbelt så stor som den förra , e det någon som har bra tips på hur man bäst bevarar en tryffel o använder den skulle va tacksam för svar !  länk till Bilder http://simpasfiske.blogspot.com/

0

Simon

10 sep 2009 kl. 10:28

Inget svar ,kanske inte e så många som hittat tryffel eller !!!

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2009 kl. 11:14

Läs detta (det finns mycket mer)
http://www.naturochtradgard.se/svamp_tryffel.html
Märk väl att du inte får gräva upp någon tryffel utan markägarens tillstånd!

Grundregeln är att all god tryffel är bäst rå. Numera är frysning bäst, på 50-och 60-talen torkade jag tunna skivor av Stjärnhovstryffel.

Hos Linköpings svampklubb
http://svampklubben.org/hostprogram98.html
hittar du bla detta:
“VÅRA BÄSTA MATSVAMPAR OCH ROLIGA TILLAGNINGSTIPS
Tommy Svensson från Norrköping, svampboksförfattare och tidigare matskribent i Norrköpings Tidningar visade vackra diabilder och berättade om hur man skulle använda svamparna på bästa och läckraste vis. Bilderna hade han naturligtvis tagit själv. Filmen var Ektachrome 100, kameran Olympus OM-2 men det viktigaste var arbetet med ljuset via reflexskärmar. Varje bild krävde därmed mycket arbete men resultatet blev verkligen mycket bra. Utifrån sin stora egna erfarenhet vid spisen pratade Tommy om hur svampar bäst skulle tillagas. Det riktigt vattnade sig i munnen flera gånger under kvällens lopp när de bästa recepten presenterades. Men vi fick också små tips om tillagning. Röksvampar, såsom vårtig röksvamp blir bäst riktigt välstekta. Eller varför inte fritera tunna skivor röksvamp, låta dem rinna av på hushållspapper och sedan krydda med salt och grillkrydda och använda som naturchips? Om man tycker att röksvamparna är litet beska är de tillagade för kort tid. Stjärnhovstryffel tvättas av väl och fryses rå. När svampen skall användas hugger man av sockerbitsstora bitar, låter dem tina och pressar i vitlökspress för att få ett läckert tryffelsmör. Vi fick lära oss hur man skall undvika de oätliga och giftiga gula fingersvamparna och att fläckkantarellen kan användas ungefär som trattkantarell. Ett tips är också att vitt vin är säkrast till svamp. En del fall av illamående av svamp beror troligen på att man inte tålt kombinationen rödvin och svamp. Efter en mycket trevlig kväll var det så dags att dra sig hemåt, kanske för att redan ikväll omsätta något av Tommys tips i praktiken.”

0

simon

10 sep 2009 kl. 12:39

Tackar så mycket Jan !

0

Peter, Linköping

10 sep 2009 kl. 14:24

Jag var ute och letade vid det tidigare fyndet i Vindingsjö/Ullstämma, men inte ett spår.

0

simon,Linköping

10 sep 2009 kl. 21:33

Jasso Peter , men kolla titt som tätt rätt va det är så sticker dom upp :=)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone