Det verkar finnas gott om väldigt mörka trattkantareller nu! Är det bara en färgvariation eller kan det vara någon underart? Det är inte bara färgen som skiljer, de mörka är också kraftigare, mer buckliga i hatten och har plattare kraftigare fot. Båda varianterna är plockade på samma område, i mossig barrskog med mest tall.
Färgvariation trattkantareller
I tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=158677&view=open&fnr=1 redovisar jag en gammal, egen teori om färgvariationen.
Jag tycker det där med fukt/vätska stämmer delvis.
Men jag hittar ljusa o mörka som är både torra/blöta, fasta/sladdriga helt oberoende av var/hur de växer.
Jag kan också till viss del hålla med om granteorin - jag tycker det är väldigt slumpartat hur svamparna ser ut men så har vi å andra sidan generellt mycket gran i Värmland. Oavsett var man går så finns ju alltid inslag av gran.
Det som talar emot är att det är speciellt i år jag märkt av de mörka stora trattisarna.
Kanske det är så att där marken egentligen är mer gynnsam så ökar tillväxten tack vare årets regnande. Jag hittar ofta trattisar i något sluttande terräng. Finns där en gynnsam växtplats och det tillförs lite extra fukt så borde de stimuleras till att öka lite i storlek o färg.
Det enda jag konstaterat är att de faktiskt blir ganska klena där det är lite av de gröna mossorna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.