0 1206 visningar

16 svar

Färgvariation trattkantarell

Tanja i Gagnef

9 sep 2009 kl. 23:15

Det verkar finnas gott om väldigt mörka trattkantareller nu! Är det bara en färgvariation eller kan det vara någon underart? Det är inte bara färgen som skiljer, de mörka är också kraftigare, mer buckliga i hatten och har plattare kraftigare fot. Båda varianterna är plockade på samma område, i mossig barrskog med mest tall.

Färgvariation trattkantareller

0

Robban O-hamn

9 sep 2009 kl. 23:20

Har fått för mig att dom mörkare växer mer skuggat!?

0

Tanja i Gagnef

9 sep 2009 kl. 23:21

Det verkar inte riktigt stämma - jag plockade båda varianterna på samma område, ganska öppet med mest bara höga tallar.

0

Robban O-hamn

9 sep 2009 kl. 23:24

Står inte bakom tuvor lite under buskar och liknande?

0

Tanja i Gagnef

9 sep 2009 kl. 23:31

Nej inte ens det :-) Båda sorterna växte helt synligt, flera på små mossiga “kullar”.

0

Robban O-hamn

9 sep 2009 kl. 23:37

Då vete tusan, ska tänka på det när dom kommer här hos mig. Borde bli inom en månad nu.

0

zingo

9 sep 2009 kl. 23:40

Samma fenomen här hos mig

0

Lilla My

10 sep 2009 kl. 08:54

Samma sak i Sörmland och norra delarna av Östergötland, de kommer starkt denna säsong och variationerna i utseende är verkligen markanta.

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2009 kl. 10:18

I tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=158677&view=open&fnr=1 redovisar jag en gammal, egen teori om färgvariationen.

0

Lilla My

10 sep 2009 kl. 10:21

Kan stämma faktiskt, jag har inte sett det så förut men man kanske ska börja kolla ur det perspektivet framöver.

0

MalinS

10 sep 2009 kl. 12:54

Det har att göra med hur fuktig svampen är. Ju mer vätska det finns i trattisarna desto mörkare är dom.

0

Tanja i Gagnef

10 sep 2009 kl. 13:09

Stämmer inte heller riktigt med de jag hittat. De är alltså inte bara olika i färgen, de är väldigt olika i struktur och uppbyggnad också.

0

zingo

10 sep 2009 kl. 13:28

Jag tycker det där med fukt/vätska stämmer delvis.
Men jag hittar ljusa o mörka som är både torra/blöta, fasta/sladdriga helt oberoende av var/hur de växer.

Jag kan också till viss del hålla med om granteorin - jag tycker det är väldigt slumpartat hur svamparna ser ut men så har vi å andra sidan generellt mycket gran i Värmland. Oavsett var man går så finns ju alltid inslag av gran.
Det som talar emot är att det är speciellt i år jag märkt av de mörka stora trattisarna.

Kanske det är så att där marken egentligen är mer gynnsam så ökar tillväxten tack vare årets regnande. Jag hittar ofta trattisar i något sluttande terräng. Finns där en gynnsam växtplats och det tillförs lite extra fukt så borde de stimuleras till att öka lite i storlek o färg.
Det enda jag konstaterat är att de faktiskt blir ganska klena där det är lite av de gröna mossorna.

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2009 kl. 13:29

Jag behandlade BARA färgen. Att det finns olika “typer” är en helt annan sak.

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2009 kl. 13:29

Jag behandlade BARA färgen. Att det finns olika “typer” är en helt annan sak.

0

Christian Nilson

10 sep 2009 kl. 13:32

Noterat samma sak i Södra Sthl- mycket mörka trattisar som jag aldrig sett förr-och kraftigare

0

Christian Nilson

10 sep 2009 kl. 13:33

Tror jag inte - har hittat blek beiga trattisar i kärrkanter - däer det alltså är MYCKET blött

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone