Ett fantastiskt datum. I dag plockade jag höstens första trattisar 369 meter ö.h. Det var brant att ta sig upp, men vad gör man inte för några liter kantareller, som min man hade sett under älgjakten (hundförare). I fjol hittade vi dom inte men i år hade han prickat in dom på sin gps så nu lyckades vi.
En granne hade en björn framför bilen ett hundratal meter när hon kom från jobbet i kväll. Den vek av vägen strax innan vår stuga precis där jag brukar ta morgonpromenad med hunden, så i morgon åker jag direkt till tallheden för att kolla goliattillgången.
Spännande, Gunhild; med vilda bestar, strapatser och svampfångst. Grattis!
Vi hade också en strapatsdag, dock bland vildsvin, bottenlösa dypölar, nästan ogenomträngliga snår - och svamp.
Det blev kanske vår värstingdag hittills. Hoppas vi inte är galna nog att försöka slå den! Efterarbetet inte riktigt klart än – men snart. (Den lilla mörka högen i mitten är trattisar, resten rödgul trumpet och kantarell – och lite annat…)
Tur att det aldrig mer blir 09-09-09 – för oss!
Det blev även för mig en lyckad dag. På en gräsplätt 5x3 m hittade jag 27 olika svamparter,(som jag fotade eller kommer ihåg)det var flera. Av dessa var 7 vaxingar.Ska försöka ta med block o penna nästa gång.
Vid tillfället letade jag inte svamp, utan var till kyrkan för att leverera en jättematta jag lagat.
Vad som fanns i skogen och hästhagen kommer vid ett senare tillfälle.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.