Nu har jag studerat trattkantarellen, och alla närliggande svampar, på alla sätt och äntligen plockat första omgången med en trattiskunnig.
Varje svamp har jag plockat en och en, vänt på den innan jag lagt den i korgen och sedan upprepat hemma.
Jag får själv ta ansvar för vad jag stoppar i mig, men en sista bekräftelse från er att jag inte är helt snurrig vore skönt. -svamprädd-
Alltså, visst är väl detta trattkantarell och inget annat?
Ja, jag ska ut idag igen med kameran och ta några bilder på riktiga förväxlingsrisker. Fanns några läskiga placeringar som jag verkligen kan se hur någon kan ta fel i all hast. Men då känns det tryggt att ha läst på om liknande arter, det gör det lättare att snabbt se skillnaden.
Tack för era svar!
jag hanterar oxå mina trattisar en och en…extra nogrannt då jag plockat med min sambo. Jag har plockat svamp enda sedan jag var liten och min mamma har lärt mig. Men min sambo e helt novis på området, han känner kantareller och trattisar, thats it hehe. Den enda gången än så länge som jag fått läskig svamp med mig hem är när min sambo varit med hihi. Det som är så bra är att man verkligen ser och känner skillnaded när man får fel svamp i handen :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.