Sista serien.
Bild 1.
Doft taggsvamp,En ung.Det finns väl ingen annan som luktar parfym?
Bild 2,
Nytt trollskägg!Dom blir jättestora här i år.Jag har aldrig sett dom innan.3 loaler i marker där jag brukar gå i år.
Sista bilden klämmer jag in en padda.Har den byggt boet själv?
Den första är en ticka, kan dra till med blödticka, Oligoporus fragilis.
Serie 2, 1 och 2: Om de är samma art är det lite svårt att avgöra vilken färg som är riktigast. Det är i varje fall en Hydnellum, alltså inte koppartaggsvamp. Jag har sett orange taggsvamp se ut så där när de blivit äldre, men kan inte utesluta zontaggsvamp heller.
Serie 2, bild 3 och Serie 3, bild 1: Utan tvekan en Sarcodon, alltså inte grantaggsvamp.
Den enda jag känner till som skulle kunna se ut så där, är slät taggsvamp, Sarcodon leucopus.
Jag välkomnar bättre förslag..
Serie 3, bild 2-3, får man väl kalla dropptaggsvamp. De brukar inte vara så spensliga, men jag har hittat likadana utan skarp smak själv (på Gotland). Den artgruppen kanske också borde utredas bättre..?
Jag instämmer med Jan att det är orange taggsvamp ung och gammal.
Piss Piggy verkar vara intressant om det är en “mutation” som kommer år efter år.
Jag tror att det kan vara en “modestum” eller kanske slät.
Torka den och skicka till någon som mikroskoperar den och sänd samtidigt med ett foto,den är ju inte så vanlig någon av dem.
Sedan är jag inte säker på om det är “modestum” eller granfingersvamp på den sista sarcodon.
Jag har sett granfingersvampar i år som inte brukar se ut som de gör men de brukar ju ha lite fjäll på sig och din är slät om du har möjlighet att få mikroskp hjälp lämna den också!
Var har du hittat taggsvamparna i Sverige?
Hej!
Menar du att Miss Piggy och den som kunde vara grantaggsvamp är samma sort eller?
Det finns ett komlex i sarcodon som håller på att utredas Glaucopus variant modestum.
Kolla på Svampguidens sida där finns två personer som heter Stridvall de har mycket bilder på svampar,
Maila dem och fråga om de kan ta hand om svampen eller tipsa dig vart du ska skicka den.De bor i Trollhättan.
Det finns en duktig mykolog i Borås som jag inte kommer ihåg vad han heter.
Om du vet exakta fyndplatsen så brukar de ställa upp om de har möjlighet!
Lycka till!
Okej!
Nu förstår jag vad du menade!
Om inte Stridvall kan eller vill kan de kanske tipsa dig om någon som bor nära dig!
Bor du i GBG eller Hällingsjö?
Det finns en mykolgisk förening i Sverige om man blir väldigt intresserad och det finns länk till deras sida på guiden också.
Det är mycket senaste rön om olika svampar och nyss berättade Stridvall om olika taggsvampar!
Lycka Till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.