0 462 visningar

22 svar

Vilken svamsäsong

Lena M

10 sep 2009 kl. 20:05

eller vad säger ni ?

Alla arter av matsvamp har det funnits överflöd av förutom karljohan som man verkligen fått lägga manken till för att få ihop ett litet förråd av till vintern.

Hur har det varit i övriga landet, det här gäller Gästrikland ?

Dessutom har det varit mkt. tickor / taggsvampar som man aldrig sett eller sällan.

0

Helena i Lund

10 sep 2009 kl. 21:25

Det är härligt att läsa om allas fantastiska säsong… jo det är det! Men här längst i söder är det så alldeles bedrövligt tomt i skog och mark…. inte ens flugsvamp och ametistskivling syns till! Flera timmars bokskogstrav gav inget i korgen, och inget i kameran. Nu har det äntligen kommit lite regn, och det har slutat blåsa, jag har som vanligt jättehöga förhoppningar på helgens utflykter!

0

Geraldine, Vällingby

10 sep 2009 kl. 21:44

Jag håller med. Dessa hittade jag ca 300 -500 meter från mammas sommarstuga härom dagen i Västmanland. All matsvamp som jag plockar finns det i överflöd av förutom just karljohan.

På landet utanför Norrtälje, Uppland har jag inte hittat så mycket iår. Ska dit i helgen och ränna i skogarna, har hört rykten att det har börjat poppa upp:)

0

Vilken svampsäsong

Elisabeth jansson

10 sep 2009 kl. 21:52

Kantareller i överflöd,taggsvamp,kremlor,nu har sillkremlorna och trattkantarellerna börjat komma.
Mycket svart trumpetsvamp,rödgul, och tidigare mycket sopp men dåligt med K-J och spindelskivlingar,Taggsvampar och ramarior är det massor nu ska ut i helgen och fotografera dem.

Trots att det regnat mycket sista tiden var det torrt i en skog,men det är blåsten som torkar ut svamparna snabbt i vissa skogar!

0

Peter Hallor

10 sep 2009 kl. 21:57

Stryn Norge här plockar jag så mycket Karl-Johan att frysen börja bli full,ca 20-25kg på 8 dagar,rensad och storlekssorterad.

0

Grethe F

11 sep 2009 kl. 16:58

Vi har det tort här i Helsingborgs området, Kj och annan svamp har det varit dåligt med ,jag har hittad Kantareller men som sagt det är tort igen Det är roligt att läsa från dom olika ställen i Sverige och Norge vad folk hittar

0

Nina T

11 sep 2009 kl. 17:25

Denna säsong ligger på min topp3-sämsta-lista någonsin. Det finns ingenting, varken ätbart eller annat, det fanns lite hopp för två veckor sen då jag såg mycket små trattisar och trumpetsvampar men allt har torkat bort och inga nya arter har visat sig. Jag vet ju i och för sig att allt brukar komma sent här men så här tomt på svamp har jag sällan varit med om, och så läser man om skogar som sväller över av svamp….avis? johodå, så det räcker! Bor i Sthlm´s skärgård.

0

Vilken svampsäsong

Mikael, Västergötland

11 sep 2009 kl. 17:44

Kanske jag var lite tidigt ute i slutet av augusti med att få ett litet hum om svampsäsongen? Nu verkar däremot många haka på.
Jag nämnde lite om nederbörd. Kanske några fler i denna tråd kan ta med lite om nederbörd och värme. Jag tycker att det är intressant att ha med dessa båda parametrar i svampsäsongsanalysen, eller vad vi ska kalla det.

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=156893&fnr=1&sok=&Start=650&Offset=50&3

0

Vilken svampsäsong

Lena M

11 sep 2009 kl. 17:54

Helena i Lund, om du inte hittar svamp byter jag gärna tork. rödgula mot ditt goda bröd.

Och Nina T , har du inga vänner på annan ort som kan bistå dig med lite svamp. Tjänster och gentjänster du vet.

Jag skickade svamp till fyra personer igår, man måste ställa upp för varandar, dela med sig.

Ang. vädret så för jag ingen statestik tyvärr !

0

Vilken svampsäsong

Grethe F

11 sep 2009 kl. 18:06

Jag är en av dom lyckligt lottade som fick svamp Tusing Tack lena

0

MariaW

11 sep 2009 kl. 21:37

Som jag skrev i tråden Mikael, Västergötland startade så är det fortfarande så att här i norra Gästrikland har det varit perioder med intensivt regnande (40mm/12h uppmätt som mest efter inköp av vattenmätare) och perioder av tropisk hetta däremellan under sommaren. Nu är det typiskt höstväder, soliga varma dagar växlat med regniga svala.

Det har varit ett gott svampår överlag med mycket av både ätligt och oätligt, nu har även de efterlängtade brunsopparna och stensopparna börjat komma igång.

Kommer det bara lite regnskurar emellanåt så kommer det även bli gott om trattisar om inte björnar eller älgar snuvar en på konfekten vill säga, för även dem finns det spår av ute i mina svampmarker.

Torkad svamp som t.ex. trattisar går säkert att ordna framöver om det sitter någon lottlös i regioner där det inte varit lika gott svampår.

0

Stefan hbg

11 sep 2009 kl. 21:54

Här i NVskåne har det varit bedrövligt. Har gjort ett par irrfärder till Blekinge oxå med samma klena resultat. Man får väl hoppas på lite väta så trattisarna kommer igång, än vill man inte ge upp. Roligt att titta här ivarjefall och läsa att det inte är lika dåligt överallt, grattis till er som “fått till det” :)

0

guza

11 sep 2009 kl. 21:56

Rekordår för kantareller- (tappade räkningen vid 120 kg kg)-( främst bleka under juli- men även mycket gula från mitten av augusti),  mängder av rödgul trumpet å framförallt mandelriskor av aldrig tidigare skådad mängd (mer än 200 st).
“kalle” å svarta trumpeter än så länge försumbara mängder, men fanns i överflöd förra året å behöver egentligen inga…

0

guza

11 sep 2009 kl. 21:58

tillägg-i Södermanland

0

Anna

11 sep 2009 kl. 22:14

Nina T, skärgården är så mycket torrare men ni får oftast bättre väder, sol om man tänker som jag, min mamma som bor mot bullandö hittar nästan ingen svamp men det finns mer mot uppsala eller södertälje

0

Anna

11 sep 2009 kl. 22:14

Nina T, skärgården är så mycket torrare men ni får oftast bättre väder, sol om man tänker som jag, min mamma som bor mot bullandö hittar nästan ingen svamp men det finns mer mot uppsala eller södertälje

0

"JAS" Helsingborg

11 sep 2009 kl. 23:51

Får hålla med övriga NV-Skåningar. Det har regnat en hel del häri HBGtrakten tycker jag men det har varit väldigt torrt däremellan och när regnet har kommit så har det inte trängt ner i marken utan forsat iväg ut i diken och bäckar så någon rotblöta har det inte blivit. 2 hela dagar i skogen denna vecka gav 4st. Stolt fjällskivling 11st små halvtorra kremlor och 5 små strävsopp. Men vår säsong kan ju sträcka sig en bit in på nästa år så kommer det bara nederbörd så kommer det nog lite svamp i alla fall. Jag var på Fredriksdals friluftsmuseums svamputställning idag, det var bedrövligt, de hade hittat en hel del men i den här värmen så kan jag förstå att inte ett enda ex var i bra skick. Just nu 12+ och det var 21+ i skuggan på eftermiddagen idag. Var och fiskade i Västhamnen i stället för att springa i skogen i dag, fick slänga tillbaks 4 små troskar och tog hem 1st. sill! Så nu svälter vi, ingen svamp ingen fisk :((

0

SolstaJanne

12 sep 2009 kl. 01:06

I värmland är det gott om kantareller, svart trumpet, kremlor, riskor och trattisar… men tyvärr ganska s(h)opplöst.

0

Vilken svamsäsong Jas

Grethe F

12 sep 2009 kl. 16:13

Men vilken kantarell skörd du hade med hem så inte svälter du inte .Nu har jag den bild på näthinnan när jag är ute och letar svamp det är min dröm att hitta så myckett en enda gång

0

MariaW

12 sep 2009 kl. 17:27

Tyvärr ser ju många av Karl Johan ut så här, men en och annan frisk har jag stött på också.

0

Vilken svamsäsong, Anna

Nina T

12 sep 2009 kl. 17:35

Jo Anna, vi har i regel mer soltimmar/torka än andra delar av landet men jag skulle gärna byta ut det mot regn för svampens skull(blir människan nånsin nöjd?).........

0

Vilken svampsäsong

gunhild Nordås

12 sep 2009 kl. 17:57

Det är förhoppningsvis mycket kvar av vår svampsäsong här uppe i Ångermanland och Västerbotten och lite svårt att summera riktigt än. Jag har plockat mycket goliatmusseroner (bästa året hittills) karljohansäsongen har varit lång och verkar fortsätta. Det finns gott om sandsopp och tallsopp på hedarna. En del kantareller har jag också hittat och trattkantarellerna har börjat komma.

0

Vilken svampsäsong

Stisse/Mjölby

13 sep 2009 kl. 18:23

Kantareller finns i mängder här i östergötland.Däremot är det dåligt med taggsvamp och trattisar ännu.K-J har jag inte sett röken av.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone