Jag var i Drottningholmsparken igår och hittade vad jag tror är några små falska djävulsoppar. Nu läste jag i artdatabankens artfaktablad att man misstänker att Drottningholmssopparna istället är purpursopp. Men de jag såg tycker jag stämmer bättre med falsk d.(t ex grå ej blånande hatt. Bifogar den enda bild jag har tillgång t just nu. Den hade ådernät på övre delen av foten och gula som blev orangea porer efter en stund
Nån annan som sett dem?
(Ett annat problem på Drottningholm är den ständiga gräsklippningen)
falsk djävulsopp Boletus legaliae
Hej Peter! Jasså det var du som var “killen från Riksmuseet” som lånade svampkorg av Pelle Holmberg igår? Han nämnde att han träffade på några duktiga svampkännare där..
Visst är det troligen Boletus legaliae du har på bild. Artfaktabladet behandlar B. rhodoxhantus, legaliae och rhodopurpureus samlat under ett namn (i vid bemärkelse) då man inte visste så mycket om vad de svenska fynden avsåg. Artfaktabladet innehåller således ett felantagande att drottningholmssoppen skulle vara rhodopurpureus s.str.
När du nu ändå har plockat svampen, kan du passa på att dela svampen itu och lukta på svampköttet. B. legaliae luktar kryddigt påminnande om buljong/libbsticka/lakritsrot, speciellt under intorkning.
Jag hade hoppats på få se den själv, har bara sett den i Linköping. Fanns fler fruktkroppar på G?
Jo, jag glömmer ju alltid nåt, vi hade bara en liten tygpåse att plocka svamp i så det var väldigt schysst av honom. Han tyckte också att man borde trycka på för att skydda de intressantaste områden mot alltför mycket gräsklippning.
Jodå det fanns några småttingar till. Jag kan ge en exakt beskrivning om du vill. För en vecka sedan fanns en fruktkropp (då hade jag glömt kamerabatteri istället) Jag lät den stå eftersom det bara var en, men nu var den bortklippt. Fanns även ett par gyllensoppar där då.
/Peter
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.