0 655 visningar

9 svar

Hur konverserar man svamp?

Bengt Sandh

10 sep 2009 kl. 21:01

Jag har försökt att konversera svamp men det funkar inte så bra. Jag har iaf inte fått något svar. Hur gör man?

0

Helena i Lund

10 sep 2009 kl. 21:14

Haha… jag konverserar ständigt med den svamp jag plockar! Säj så här tex: Nu lille vän ska jag skära foten av dej, göra ett djupt snitt för att se att du är ren rakt igenom, och när vi kommer hem får du torka ihjäl! Ofta är de som tonåringar, svamparna, och bara knycker på huvet. Eller så talar de så otydligt att mina stackars kockaöron inte hänger med? Men vaddå, jag är fullständigt skogstokig…. ;)

0

Draken

10 sep 2009 kl. 21:23

Absolut jag talar med mina blommor men att föra en konversering med svampen är lite svårare eftersom de ofta bara suger upp det jag säger och det blir så ensidigt. Det finns en del giftiga typer som det är svårt att få igång en dialog med också, men varför tala med dem alls är alltså frågan.

0

zingo

10 sep 2009 kl. 21:58

Det gäller att vara konservativ när man konverserar svamp.
Viss riska finns dock att man pratar ihjäl den - varvid den kan bli lös och sladdrig.

0

Bengt Sandh

10 sep 2009 kl. 22:01

Jag menar hur man konverserar svamp, vad man ska ha för konversburkar m.m. Ska de vara av glas eller går det bra med vanliga? Ska man ha konverseringsmedel? Finns det bra sådana som inte är farliga för miljön?

Min gamla mor hade alltid någon sorts gummiring mellan glaslocket och konverseringsburken. Finns det sådana fortfarande eller tillhör de det förgångna?

Ska kon serveras svamp på ängarna? Ja frågorna hopar sig och snart vet jag ingen utväg.

0

Birgitta F

10 sep 2009 kl. 22:11

......min ständiga konversation just nu är….“era gula jävlar måste ni vara överallt ?”

0

Peter, Linköping

10 sep 2009 kl. 22:12

Det verkar som om Bengt konverserat lite för mycket med en sån här.

http://svampguiden.com/art/visa/Psilocybe_semilanceata

: )

0

zingo

10 sep 2009 kl. 22:14

Bra utgångsläge med en konservativ mor med gummiring.
Konverseringen lyckas bättre med äldre metoder.
Sen tycker jag att du ska ge kon trastvätska istället. Detta gör att kon ser verkligen bättre ut.

0

Arctic

10 sep 2009 kl. 22:59

om du menar KONSERVERING och inte konversering så är svaret enkelt.

vanliga burkar med metallock går utmärkt (typ dom i vanlig mataffär, typ köttfärssås på burk, bara diska och återanvända). Annars finns de burkar med gummiring. Jag har hittat både gummiringar och hermetiska glasburkar både med metallock och glaslock på Överskottsbolaget. Det finns hermetiska burkar med silikonring på IKEA (SLOM heter dom) men av min erfarenhet så sluter de flesta inte tätt.

Nu till själva konserveringen. Proppa en burk full med rensad fin svamp (kantareller är bäst, trattisar blir sladdriga, och Kalle blir “svampig” så dessa bör torkas eller frysas). Koka upp en saltlag, 1-2tsk salt per liter vatten (jag brukar ta 2). Fyll burkarna med varm saltlag men lämna kanske 1/2 cm luft. se till att kanterna på burken är rena (att dom är blöta gör inget) och skruva på/spänn på locket ordentligt.

För att få en hermetisk förslutning (lufttätt vakum, fritt från mikroorganismer). måste burkarna kokas i en timme i en stor gryta. värmen gör att mikroorganismerna dör, luften innuti burken expanderar och luft pressas ut. när burkarna svalnar, svalnar luften, som komprimeras och ett vakum bildas. Är det metallock på burkarna så ser man det på att “pluppen” på locket buktar innåt. Är det glaslock så kan man släppa på haspen. sitter locket kvar utan att flyga upp, har du vakum.

Använd inte burkar som vakumet har släppt på för det betyder att mikroorganismer kommit in. När du öppnar en burk med metallock så hör du det karakteristiska klicket som försäkrar dig om att vakumet har varit intakt.

0

Bengt Sandh

10 sep 2009 kl. 23:28

Tack, Arctic!

Äntligen ett seriöst svar!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone