Sällsyntaste fynden hittills i år är brandticka på en ny fyndplats!
Slöjvaxskivling också en ny fyndplats (långt från förra fyndplatsen som tyvärr är borta)
Två stycken nya ramarior för mitt område.
Om spindelskivlingarna och vaxskivlingarna kommer igång så kanske det fyndas något där med!
I år är första gången jag stött på busksvamp. Nytt för i år är även olika taggsvampar som jag fått namngivna då jag varit ute med inventeraren från länsstyrelsen vid mina fyndplatser av violgubbe och raggtaggsvamp, i samma områden växte även koppartaggsvamp, grantaggsvamp, gul taggsvamp, svart taggsvamp samt ett antal som ej tillhör rödlistan.
Jag får nog överväga att investera i Ryman/Holmåsens fältguide som jag blev uppmanad till då det är mycket som tyder på att det kan finnas fler ovanliga arter i samma skog.
Jag blev otroligt glad när jag hittade Klyvblad i början av sommaren. Första rapporterade fyndet så här långt norrut!!! Bilder i min gamla tråd : http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=144441&fnr=1&sok=klyvblad&Start=0&Offset=50&10
Hittills har jag blivit gladast åt återseendet av kruskantarellerna häruppe, som befinner sig så fel geografiskt och växer i en helt annan miljö än de “ska”.
De sitter i ett mossigt surdrag och omkring dem finns gran, björk, tall, en liten ynklig rönnplanta, och ett par nästan lika ynkliga brakvedsbuskar.
Vet faktiskt inte vilket fynd som varit roligast hitills, sesongen är ju inte över än på länge.
Men 10-itopp är nog:
kronskål.
trollhänder.
saffransticka.
tårticka.
kärnticka.
rutskinn.
apelticka.
raggtaggsvamp.
koppartaggsvamp.
slöjröksvamp.
jätteröksvamp.
öronmurkla.
rotsopp.
eldsopp.
violfingersvamp.
violett fingersvamp.
blå gelémussling.
jättekamskivling.
mm.
alltid lika kul när man hittar det man söker, eler av en slump.
Glömde kandelabersvamp som var jätteskoj första gången.
Hej Draken!
Håller med om att tulpanen är vacker.
Fotona är tagna med min Nikon coolpix 7600.
Den är så pass liten att jag kan ta med den överallt(ryms i min “fotoväska” av renskinn),se bild!
Den är 4-5 år gammal så just den modellen finns inte längre i handeln,men det finns säkert liknande nyare modeller idag.
I höstas hittade jag, i en kohage, ängsmusseron. Fick hjälp av bl a Joachim Krumlinde att identifiera den här i Forum. Fick då veta att den var ovanlig. Stora häxringar och vindlingar var fulla, och de växte tillsammans med stolt fjällskivling. I ärlighetens namn blev jag gladare för fjällisarna!
Tack det är ju inte bara kameran det hänger på, det är kvinnan bakom också helt klart, kanske ett litet stativ vore något att investera i för min del, jag har en liten Ixus som jag är nöjd med, nu blir det skogen igen, mitt bästa fynd i år var att jag lärde mig mandelriskan med guidens hjälp hej
Kanske är det så att det är det senaste fyndet som känns roligast, eller kanske det helt oväntade. Jag blev i alla fall otroligt glad i dag. Hade lämnat ena sonen på träning och tog en kort sväng i omgivningarna. Eftersom träningslokalen ligger mitt i ett industriområde hade jag inga större förhoppningar om att göra något roligt fynd. Jag vadade i ett hav av vallört och brännässlor ner till en bäck som rinner genom området. Den var ännu tråkigare än jag förväntat mig, men på vägen tillbaks så bara satt den där, helt utan förvarning (se bild)!!
Jag har aldrig sett trollhand tidigare så för mig var det ett av årets bästa fynd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.