0 699 visningar

34 svar

Dina sällsyntaste fynd i år!

Elisabeth Jansson

10 sep 2009 kl. 21:59

Sällsyntaste fynden hittills i år är brandticka på en ny fyndplats!

Slöjvaxskivling också en ny fyndplats (långt från förra fyndplatsen som tyvärr är borta)

Två stycken nya ramarior för mitt område.

Om spindelskivlingarna och vaxskivlingarna kommer igång så kanske det fyndas något där med!

0

Peter, Linköping

10 sep 2009 kl. 22:09

Jag letar inte efter sällsyntheter utan ramlar bara över dem, men det är väl dött lopp mellan violett fingersvamp och silkesslidskivling. Ingen super-raritet någon av dem, men man får leta lite.

0

Geraldine, Vällingby

10 sep 2009 kl. 22:19

Violgubbe, för första gången någonsin.

0

Lis

10 sep 2009 kl. 23:04

Mandelriska blev mitt fynd, det är första året som jag plockat den.

0

MariaW

11 sep 2009 kl. 09:24

I år är första gången jag stött på busksvamp. Nytt för i år är även olika taggsvampar som jag fått namngivna då jag varit ute med inventeraren från länsstyrelsen vid mina fyndplatser av violgubbe och raggtaggsvamp, i samma områden växte även koppartaggsvamp, grantaggsvamp, gul taggsvamp, svart taggsvamp samt ett antal som ej tillhör rödlistan.

Jag får nog överväga att investera i Ryman/Holmåsens fältguide som jag blev uppmanad till då det är mycket som tyder på att det kan finnas fler ovanliga arter i samma skog.

0

Tanja i Gagnef

11 sep 2009 kl. 09:39

Jag blev otroligt glad när jag hittade Klyvblad i början av sommaren. Första rapporterade fyndet så här långt norrut!!! Bilder i min gamla tråd : http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=144441&fnr=1&sok=klyvblad&Start=0&Offset=50&10

0

Irene A

11 sep 2009 kl. 10:10

Hittills har jag blivit gladast åt återseendet av kruskantarellerna häruppe, som befinner sig så fel geografiskt och växer i en helt annan miljö än de “ska”.
De sitter i ett mossigt surdrag och omkring dem finns gran, björk, tall, en liten ynklig rönnplanta, och ett par nästan lika ynkliga brakvedsbuskar.

0

Bo Reyer

11 sep 2009 kl. 10:41

Ny lokal med violgubbe.

0

Geraldine, Vällingby

11 sep 2009 kl. 10:49

Bo R, jag är lite nyfiken. Jag hittade mina gubbar i skogarna runt Järndammen. var fann du dina?

0

Ingvild

11 sep 2009 kl. 10:55

Mitt sjeldneste funn i år fant jeg i parken ved siden av meg. Mulig de er vanligere i Sverige, men her er de hvertfall sjelden vare :Eikerøykriske ( Lactarius azonites) Det morsomste funnene synes jeg imidlertid var min første trappepiggsopp og oksetungesopp!

0

Bo Reyer

11 sep 2009 kl. 11:30

Geraldine. jag hittade mina vid Långforsen.

0

Tina Nordberg

11 sep 2009 kl. 13:12

Det ska i såfall vara skär fingersvamp om det nu är den.

0

Lilla My

11 sep 2009 kl. 13:24

Kandelabersvamp, tror jag att det är. Hittad igår, och otroligt vad vacker den är. Hade jag en fungerande kamera skulle jag lägga upp den på forumet, istället för att bara bestämma utifrån böckerna hemma….

0

gunhild Nordås

11 sep 2009 kl. 13:27

Det är nog den långbenta murklan, gyromitra longipes/splendida?
Sen har jag hittat mina första dofttaggsvampar.

0

svampstaff

11 sep 2009 kl. 15:27

Vet faktiskt inte vilket fynd som varit roligast hitills, sesongen är ju inte över än på länge.
Men 10-itopp är nog:
kronskål.
trollhänder.
saffransticka.
tårticka.
kärnticka.
rutskinn.
apelticka.
raggtaggsvamp.
koppartaggsvamp.
slöjröksvamp.
jätteröksvamp.
öronmurkla.
rotsopp.
eldsopp.
violfingersvamp.
violett fingersvamp.
blå gelémussling.
jättekamskivling.
mm.
alltid lika kul när man hittar det man söker, eler av en slump.
Glömde kandelabersvamp som var jätteskoj första gången.

0

Jan A, Uppsala

11 sep 2009 kl. 15:39

Väljer ett, sälgplätt! För mig ska det vara roligt också; sällsynt eller ej beror till stor del mest på “sökarna”.

0

Lena J

11 sep 2009 kl. 17:09

Har funnit många för mig nya svampar i år!
Tidigare har jag mest plockat matsvamp men med pånyttfött fotointresse har jag i år försökt dokumentera som jag hittat.
Här kommer några i urval:
serie 1:tulpanskål,tallticka och olivskräling

tulpanskål,tallticka,olivskräling

0

Lena J

11 sep 2009 kl. 17:13

serie 2:skivticka,doftmussling och koralltaggsvamp

skivticka,doftmussling,koralltaggsvamp

0

Lena M

11 sep 2009 kl. 17:27

Åhh, det har varit så många. Dropptaggsvampen, den kopparbruna taggsvampen och rotfingersvampen b.l.a, listan kan göras längre men ....

0

anithau

11 sep 2009 kl. 17:29

Inte sällsynt, men efterlängtat:
En lång rand med kantareller, hittade idag.

0

Anna

11 sep 2009 kl. 19:14

Mina fynd har varit mandelriska och 2 hyfsat stora blomkålssvampar. Det är ju inte varje dag man hittar det.

0

Grethe F

11 sep 2009 kl. 19:20

Oranges Kantarell dom har jag hittat på 4 olika ställen i år

0

HIK

11 sep 2009 kl. 19:27

Mitt absolut roligaste fynd är Juvelspindling:

0

Lena J

Draken

11 sep 2009 kl. 23:17

vilken vacker tulpan och vilka fina bilder, får jag fråga vilken typ av kamera du har?

0

Lena J

Lena J

12 sep 2009 kl. 07:08

Hej Draken!
Håller med om att tulpanen är vacker.
Fotona är tagna med min Nikon coolpix 7600.
Den är så pass liten att jag kan ta med den överallt(ryms i min “fotoväska” av renskinn),se bild!
Den är 4-5 år gammal så just den modellen finns inte längre i handeln,men det finns säkert liknande nyare modeller idag.

0

Från förra året, men dock

Helena i Lund

12 sep 2009 kl. 07:17

I höstas hittade jag, i en kohage, ängsmusseron. Fick hjälp av bl a Joachim Krumlinde att identifiera den här i Forum. Fick då veta att den var ovanlig. Stora häxringar och vindlingar var fulla, och de växte tillsammans med stolt fjällskivling. I ärlighetens namn blev jag gladare för fjällisarna!

0

Lena J

Draken

12 sep 2009 kl. 08:34

Tack det är ju inte bara kameran det hänger på, det är kvinnan bakom också helt klart, kanske ett litet stativ vore något att investera i för min del, jag har en liten Ixus som jag är nöjd med, nu blir det skogen igen, mitt bästa fynd i år var att jag lärde mig mandelriskan med guidens hjälp hej

0

Kjell :)

12 sep 2009 kl. 08:52

Kruskantarellerna som jag hittade pâ grannens tomt.

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2009 kl. 09:23

Det är ju en del roliga men Trollhand i vintras och så nu i förra veckan Stubbhorn i Verleskogen är de som spontant dyker upp i knoppen så här på lördagsmorgonen.

0

Kerstin, Lindome

12 sep 2009 kl. 21:19

Första bilden: mina rosa kantareller.
Bild nr 2:
En mycket vacker blomma- trodde jag. Men efter vad jag kan förstå är det en halshuggen Violspindelskivling. ??

0

Jan A, Uppsala

12 sep 2009 kl. 21:55

Ska kanske förklara varför SÄLGPLÄTT är mitt fynd hittills i år.
Hade ni sett den som jag; lysande orangerödgul! på gråvidebusken i motljuset, så hade ni förstått. Dessutom finns den knappt “här nere” i södern!

0

svampstaff

12 sep 2009 kl. 22:18

Såna här? Utan motljus då:(

0

svampstaff

12 sep 2009 kl. 22:19

Glömde bilden.
Och ska inte förstöra Elisabeths tråd, sorry.

0

Karin

13 sep 2009 kl. 21:05

Kanske är det så att det är det senaste fyndet som känns roligast, eller kanske det helt oväntade. Jag blev i alla fall otroligt glad i dag. Hade lämnat ena sonen på träning och tog en kort sväng i omgivningarna. Eftersom träningslokalen ligger mitt i ett industriområde hade jag inga större förhoppningar om att göra något roligt fynd. Jag vadade i ett hav av vallört och brännässlor ner till en bäck som rinner genom området. Den var ännu tråkigare än jag förväntat mig, men på vägen tillbaks så bara satt den där, helt utan förvarning (se bild)!!

Jag har aldrig sett trollhand tidigare så för mig var det ett av årets bästa fynd.

0

Frida

13 sep 2009 kl. 21:27

Att få känna /lukta och se Sepiavaxskivlingar….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone