Ibland smakar gulkremlorna lite starkt, om man tuggar lite på skivorna. Pelle Holmberg påpekar i sin utmärkta lilla svamguide från 2007 att gulkremlan förr kallades mild gulkremla. Det betyder att det finns en skarp variant - tydligen speciellt i södra Sverige. Han skriver inte om den ändå går att tillaga. Själv har jag tidigare gjort detta och då försvann den skarpa smaken. Den är inte brännande utan bara lite stark på tungan efter en stund.(Ung. som grönkremlan som ju är ätlig.)
Efter att ha läst Holmbergs kommentar blev jag tveksam.
Vet någon något om denna gula variant?
Jag vet inte riktigt vad du syftar på med den skarpa varianten -är det senapskremla (Russula ochroleuca) tror jag inte så mycket på den som matsvamp. Den är inte lika klargul som gulkremlan:
http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/tx_photos.asp?index=5900
Gulkremlan som normalt har mild smak, kan ibland vara lite skarp som ung, men man känner ändå lätt igen den på att den grånar efter ett tag.
Ja, det är senapskremlan som har kallats skarp gulkremla. Den är mycket vanlig här nere i Skåne. Man ser nog 10 sådana på varje (mild) gulkremla. De förekommer lite överallt, allra mest i bokskog och granskog.
Hattfärgen är mer smutsgul, och skivorna är vita till skillnad mot den mildas snart gulnande skivor. Senapskremlan är generellt lite mer robust byggd än (mild) gulkremla.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.