Tyvärr finns det alldeles för ont om tillförlitliga bilder och bra, samlad information om släktet Onotica för att egentligen kunna ha en uppfattning om arterna, men det här tror jag i alla fall är en korrekt bild av Otidea onotica:
http://www.bioimages.org.uk/html/p6/p60502.php
OK, jag tar tillbaks, Geraldines öron kan också vara stort haröra.
Det som jag tycker är irriterande, är att det kanske finns närmare 15-20 arter av haröron i Sverige, men ingen riktig presentation med bilder och beskrivningar, eller utredning om vilka de egentligen är.
I Rymans Svampar finns bara två arter, samma två arter har Nylen i Svampar i Norden.
Det betyder att den som inte är informerad om hur många snarlika arter det finns, helt enkelt uppfattar de gula som onotica och de bruna som bufonia, fast de lika gärna kan vara något helt annat.
Tänkte bara visa ett par öron från våra granskogar som jämförelse.. Dessa är definitivt inte stort haröra, fast de kan bli ganska stora (exemplaren på bild ca 5 cm). De är först gulbruna, men blir lite gulare vid intorkning.
Efter mikroskopering (sporer ca 20 x 10-11 my, och relativt smala parafysändar, 2-3 my, och konsultation av den bristfälliga litteratur jag har, kommer jag närmast Otidea caligata.
Hur många andra stora haröron finns det..?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.