0 449 visningar

10 svar

2 öron

Geraldine, Vällingby

10 sep 2009 kl. 22:41

Är det stort haröra på båda bilderna. Hittades i blandskog, mest barrträd.

0

Irene A

10 sep 2009 kl. 22:45

Sannolikt inte stort haröra, troligen någon annan art i samma släkte.

0

Geraldine, Vällingby

10 sep 2009 kl. 22:52

Ok, tack för svaret. Jag tycker den ena bilden liknar den i Tinas inlägg:http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=111328&fnr=1&sok=tina

0

Irene A

11 sep 2009 kl. 08:44

Tyvärr finns det alldeles för ont om tillförlitliga bilder och bra, samlad information om släktet Onotica för att egentligen kunna ha en uppfattning om arterna, men det här tror jag i alla fall är en korrekt bild av Otidea onotica:
http://www.bioimages.org.uk/html/p6/p60502.php

0

Jan A, Uppsala

11 sep 2009 kl. 10:18

Vet inte vad menar med tillförlitliga bilder Irene, men stort haröra från min “Bästa skogen” (gammal betesgranskog) har dugt åt Ryman för åtskilliga års utställningar. Bilderna från 4 sept -08 resp -09.

0

Geraldine, Vällingby

11 sep 2009 kl. 10:36

Jan, vad tror du om “mina öron”?

0

Irene A

11 sep 2009 kl. 10:48

OK, jag tar tillbaks, Geraldines öron kan också vara stort haröra.

Det som jag tycker är irriterande, är att det kanske finns närmare 15-20 arter av haröron i Sverige, men ingen riktig presentation med bilder och beskrivningar, eller utredning om vilka de egentligen är.

I Rymans Svampar finns bara två arter, samma två arter har Nylen i Svampar i Norden.

Det betyder att den som inte är informerad om hur många snarlika arter det finns, helt enkelt uppfattar de gula som onotica och de bruna som bufonia, fast de lika gärna kan vara något helt annat.

0

Geraldine, Vällingby

11 sep 2009 kl. 10:51

Irene, jag tror kanske att den ena bilden är stort haröra, den med 2 öron. Hur får man reda på vad det är?

0

svampstaff

11 sep 2009 kl. 15:14

Tycker personligen inte dom är så svåra, stort haröra är ju lite rosa/aprikos inuti och betydligt större än sina småbröder, hittar dom oftast i lövskog oxå.
Men det är bara min teori.

0

Jan A, Uppsala

11 sep 2009 kl. 15:42

Vet inte Geraldine, det är ju bara bilder som inte visar allt. Rosatonen vill jag ha påtaglig - och en viss storlek.

0

Irene A

14 sep 2009 kl. 11:22

Tänkte bara visa ett par öron från våra granskogar som jämförelse.. Dessa är definitivt inte stort haröra, fast de kan bli ganska stora (exemplaren på bild ca 5 cm). De är först gulbruna, men blir lite gulare vid intorkning.

Efter mikroskopering (sporer ca 20 x 10-11 my, och relativt smala parafysändar, 2-3 my, och konsultation av den bristfälliga litteratur jag har, kommer jag närmast Otidea caligata.
Hur många andra stora haröron finns det..?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone