0 487 visningar

9 svar

Rapport från Söderåsen

"JAS" Helsingborg

10 sep 2009 kl. 22:52

Var en tur upp på Söderåsen idag. Första stoppet blev en besvikelse, var på Vrams Gunnarstorps ägor norra delen av åsen längst upp i bok och granskog. De hade röjt en del och kalkat, det var inget roligt att gå där, det är annars ett av mina ställen som jag gärna återkommer till men nu får det nog vara och idag fanns det nästan inget. Jag brukar hitta rätt mycket brun och Blodsopp här men idag mest Sammetsfotad Pluggskivling och det var dåligt med dessa oxå mot vad det brukar vara. Hittade denna i alla fall och skulle bli tacksam för namn förslag.

0

"JAS" Helsingborg

10 sep 2009 kl. 22:53

Detta är ju oxå en svamp av någe slag men just nu står det still i huvudet???

0

"JAS" Helsingborg

10 sep 2009 kl. 22:56

Sedan bar det iväg till Skäralid och upp på Kopparhatten mest för att kolla om Skåne verkligen är ett platt landskap som det så ofta påstås. Jag hittade en skål och någon Myxomyceter men de kommer senare i tråden.

0

"JAS" Helsingborg

10 sep 2009 kl. 22:58

En skål vid en låga längst upp på Kopparhatten, Mönjeskål skulle jag tro.

0

"JAS" Helsingborg

10 sep 2009 kl. 22:59

Så Myxomyceterna.

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2009 kl. 23:00

En Pluteus, troligen salicinus, blågrå skölding - eller vad den nu kan heta idag.

0

"JAS" Helsingborg

10 sep 2009 kl. 23:00

Så några Stora Lökbroskingar från botten av ravinen och lite annat oxå.

0

"JAS" Helsingborg

10 sep 2009 kl. 23:08

Tack Jan A det verkar ju stämma rätt bra.

Får se om svampstaff kollar in, han som påstår att han har varit i hela landet och sett några kullar på österlen=D

0

Karl S

11 sep 2009 kl. 20:42

Stora lökbroskingar (Marasmius alliaceus?).  Jag tycker dom ser ut som små, speciellt med den tunna foten (M. scorodonius).

0

"JAS" Helsingborg

11 sep 2009 kl. 23:33

Nej, det är absolut Marasmius alliaceus Karl S. Ingen tvekan om den saken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone