Riktlinjer vet jag inte något om, men själv går jag på magkänslan. Svampar som är mycket mjuka går bort direkt. Likaså svampar med läskiga färgförändringar, fast lite brunt på ena kanten kan man ju enkelt skära bort förstås. Känns kropparna slemmiga, eller riktigt sega, är de inget att ha, men lite småsega Kantareller slinker ibland ner i min stekpanna direkt, bara i mindre bitar för tuggmotståndets skull… de kan bli sega om det är torrt, har jag märkt. Det är alltså du själv som avgör vad du vill göra. Lukta på dem också, tycker jag, innan du bestämmer dig. God doft = fortfarande bra, men minsta stickiga mögellukt eller jordlukt är en indikator på att det är soppåsen som gäller.
Tack,
Har nog aldrig slängt så många kantareller som idag. Delvis för att jag inte har plats i frysen längre och just därför att dom blivit för mjuka. Säkert en hel del som gick att äta. Jag tog bort dom flesta geleaktiga kantarellerna. Tror nog att detta var sista veckan för vanliga kantarereller och att det är dags för trattisarna. Här kommer en bild på gårdagens fångst efter rensning.
Tack för ett långt svar.
mvh Per K
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.