0 4808 visningar

5 svar

Övermogenhet hos kantareller?

Per K

11 sep 2009 kl. 11:26

Hej,

Plockade en hel del stora kantareller igår. En hel del av dessa har börjat bli sega. Vad finns det för riktlinjer för vilka kantareller som är god matsvamp så här nära övermogenhet?

mvh Per K

0

Lilla My

11 sep 2009 kl. 11:48

Riktlinjer vet jag inte något om, men själv går jag på magkänslan. Svampar som är mycket mjuka går bort direkt. Likaså svampar med läskiga färgförändringar, fast lite brunt på ena kanten kan man ju enkelt skära bort förstås. Känns kropparna slemmiga, eller riktigt sega, är de inget att ha, men lite småsega Kantareller slinker ibland ner i min stekpanna direkt, bara i mindre bitar för tuggmotståndets skull… de kan bli sega om det är torrt, har jag märkt. Det är alltså du själv som avgör vad du vill göra. Lukta på dem också, tycker jag, innan du bestämmer dig. God doft = fortfarande bra, men minsta stickiga mögellukt eller jordlukt är en indikator på att det är soppåsen som gäller.

0

Lill

11 sep 2009 kl. 12:16

Övermogna exemplar av svamp som jag tycker om brukar jag ta hem och slänga i skogen runt mitt hus.
Hoppas ju att de ska börja växa där. Och jag inbillar mig att det finns massor med mogna sporer i de största övermogna exemplaren. :-)

0

Per K

11 sep 2009 kl. 12:20

Tack,

Har nog aldrig slängt så många kantareller som idag. Delvis för att jag inte har plats i frysen längre och just därför att dom blivit för mjuka. Säkert en hel del som gick att äta. Jag tog bort dom flesta geleaktiga kantarellerna. Tror nog att detta var sista veckan för vanliga kantarereller och att det är dags för trattisarna. Här kommer en bild på gårdagens fångst efter rensning.

Tack för ett långt svar.

mvh Per K

0

Per K

11 sep 2009 kl. 12:21

Intressant. Det har jag inte tänkt på. Tack för den iden.

mvh Per K

0

Lilla My

11 sep 2009 kl. 12:52

Gratulerar till en fin fångst i alla fall :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone