Jag hade nyss besök av en orolig kvinna som KANSKE ätit av denna svamp. En spindling, ja, men vilken? Jag lutar åt en gulbrun, men törs inte säga säkert. Plockad i kärrkant tillsammans med rödgula trumpeter. Blandskog utanför Linköping.
Kvinnan hade redan pratat med giftinformationen och enligt dem var det nu bara att vänta och se… Lagom kul… Någon som kan säga mer säkert vad det kan vara? Inte världens bästa bilder, ska erkännas…
På din bild ser det ut som om att hattfärgen är ljusare än skivorna.
I gifthäftet ser det ut att vara tvärs om på Gulbrun giftspindelskivling, men det ser mer ut som Lokspindelskivling.
Inte för att det spelar så stor roll mellan just de två.
Båda misstänks innehålla något okänd, cellskadande gift.
Ska man verkligen bara gå å vänta å se om man blir sjuk?
Tycker det låter jättehemskt!
Hoppas allt går bra och att hon slipper bli sjuk.
Skicket är så dåligt på svampen att åtminstone inte jag kan utesluta att det är Den Riktigt Otäcka. Om ingen annan ser tydligt att det inte är toppig giftspindling tycker jag att hon inte skall nöja sig med svaret från giftinformationen om att “vänta och se”. Vad är det för kretiner som jobbar där??
Tänk om man hade lite bättre minne!
Fick en gång rådet att droppa någon vätska på saft från svampen för att se om den innehöll gift, men jag kommer ju inte ihåg vad det var för vätska.
Det var ivarjefall föränderlig tofsskivling som jag skulle kolla så att det inte var gifthätting. Det minns jag.
Från Klas hemsida:
” Det finns ett test man kan göra för att kolla om giftet, som för övrigt också finns i den toppiga spindelskivlingen, förekommer. Smula sönder färsk eller torkad svamp. Tillsätt fem gånger så mycket vatten som Du har svamp. Blandningen får dra i fem minuter varefter svampbitarna filtreras bort. Till kvarvarande vätska tillsätts lika stor volym av 3-procentig järn(III)klorid FeCl36H2O i 2-5-procentig saltsyra. Om det finns orellanin i svampen färgas lösningen blå.”
Det är violett stick i bilden så färgerna är inte så tillförlitliga men jag tror inte det är fråga om Cortinarius speciosissimus (toppig gift sp.) och i synnerhet inte C. orellanus. Det är inte säkert det är en spindling alls, men det är inte, som Hans säger, Chroogomphus, foten är för fibrig.
Jag håller med om att det kanske snarare är C. callisteus (lokspindling) eller C. limonius, men i motsats till vad Lill säger så är det inte någon fara i så fall, de innehåller inte orellanin (giftet ifråga), även om de kan innehålla andra, mindre lämpliga, substanser.
Om du har möjlighet att prova Høilands reagens vore det bra, det är ganska tillförlitligt. Det behöver inte vara så komplicerat, det räcker att droppa lite sur järnklorid-lösning i svampköttet. Om det blir svart eller mörkblått är det fara!
Karl!
Du får ursäkta om jag misstolkar ditt svar, men jag tycker det låter som om att jag har sagt att svampen skulle innehålla Orellanin. Jag skrev som det står i gifthäftet att den misstänks innehålla något okänd cellskadande gift. Gifthäftet är ju förståss inte nytt så det kan väl vara mycket som inte stämmer i det.
Vi får i varje fall hoppas att svampen hon åt inte innhöll några gifter och att allt går bra.
Jag tycker det ser ut som uttorkade ex av eldspindling (Cortinarius limonius). Den är misstänkt giftig:
http://svampguiden.com/art/visa/cortinarius_limonius
Är det inte fan så mkt bättre att dricka i sig en dos aktivt kol med en gång om man nu mistänker att man ätit något giftigt?
Kolet är väl inte farligt i sig, även om det kanske smakar äckligt?
Ska man vänta tills giftet tagits upp av kroppen innan man börjar behandla?
Låter precis som ett råd från sjukvårdsupplysningen brukar göra tycker jag…
Om det nu skulle vara så att personen ifråga fått i sig en svamp som innehåller orellanalin kan sjukvården göra något om man kan påvisa vilken svamp det rörde sig om innan skadan redan är skedd?
Eller är det vätskedrivande medel och kräkningar som gäller för att undivka skador på njurar?
Det var min väninna som besökte Anna i Mjölby med den okända svampen. Hon var ute själv och plockade rödgul trumpetsvamp i onsdags, och sedan var vi ute tillsammans igår. När jag satte mig att rensa svampen igår kväll hittade jag de okända svamparna i min korg (hon plockade först en kasse full och fyllde sedan på i min korg).
När jag pratade med henne hade hon hunnit göra svampsoppa på onsdagens skörd, och vi blev rädda att hon kunde ha fått med ev. giftiga svampar när hon var ute själv på onsdagen.
Hon ringde giftinformationen och fick märkligt nog höra att hon typ skulle gå hem och vänta på att bli sjuk. Aktivt kol var det för sent för, eftersom hon åt svampsoppan igår kväll. Det skulle hon ha tagit med en gång då.
Hon ringde giftinformationen en gång till, eftersom vi tyckte att det inte stämde riktigt… Då fick hon helt andra besked. Hon skulle åka till akuten direkt, vilket hon också gjorde. Där tog de prover för att dokumentera utgångsläget, och de kommer sen att följa upp med fler prover för att se om de förändras. Hon fick också dricka aktivt kol.
Jag pratade med henne nyss, och då hade de ringt från akuten och sagt åt henne att komma tillbaks för att läggas in. Hon var på väg dit nu. Sen får vi väl se hur det utvecklar sig…
Det är ju inte alls säkert att hon fick med något annat än rödgul trumpetsvamp i soppan, men det är inte heller osannolikt, tyvärr…
Det finns inget motgift för orellanin men om man kan får sjukhushjälp i ett tidigt stadie så kan antioxidanter (jag är tveksam mot antioxidanter…) och korticosteorider (starka kortisonpreparat) ge visst skydd…
Det bästa är väl att framkalla kräkning och få i sig aktivt kol så fort som möjligt , bäst effekt om det intas inom 30 minuter.(aktivt kol är aldrig farligt att ta i “onödan”). vätskedrivande skulle bara få större mängder av giftet att passera njurarna snabbare?
Usch, jag är så orolig. Jag hoppas innerligt att det bara var trumpeter som hamnade i den där soppan. Läste att orellanin kunde orsaka permanenta leverskador, njurskador och inflammatoriska förändringar i tarmsystemet. Man kan behöva dialys resten av livet…
Så tråkigt det är när det blir så här… Det ska ju vara roligt att plocka och äta svamp.
Medan ni väntar, finns det kvar något av de misstänkta fruktkropparna? Det är relativt lätt att skilja arterna i det här komplexet på sporernas utseende. Även färgen på torkat material är avslöjande.
Om det finns kvar (torkat), kan någon skicka mig materialet? Sen vet vi naturligtvis inte om det är samma som hon åt i svampsoppan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.