0 536 visningar

19 svar

Bitter Sarcodon

Skogsfrun i Obbola

11 sep 2009 kl. 16:20

När jag såg denna taggsvamp trodde jag att det var en Sarcodon scabrosus. Men när jag tittar närmare på den tycker jag inte att det stämmer. Inget eller möjligen ytterst lite blått i fotbasen. Sporer nästan runda, 5-5,5x4-4,5 my, mycket vårtiga.

Den har så vitt jag kan se bara enkla septa. Smaken är mycket bitter, doften behaglig.

Hatten är, som ni kan se, rutlikt uppsprucken. Funderar lite på glaucopus. Får den vara så lite blå i foten? Vad är det annars?

Sarcodon på stig i blandskog

0

Jan A, Uppsala

12 sep 2009 kl. 09:22

Skogsfrun, det kanske kommer att hända en del på Sarcodon-fronten – bl.a. – läs t.ex.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=159139&fnr=1&sok=sarcodon&Start=0&Offset=50&2
Det var Svengunnar Ryman som nämnde detta när han fått ”lite svamp” till årets utställning.

För min del började Sarcodon-äventyret på riktigt i och med fynd av svampen i tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=115428&fnr=1&sok=slät&Start=0&Offset=50&21

Jag skulle tro att din också hamnar i S. ”modestum”, alltså småningom kanske blir S. glaucopus – eller hur potentaterna ska lösa dilemmat.

Se också http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=160007&fnr=1&sok=sarcodon&Start=0&Offset=50&16

Elisabeth har följt sina i många år, mina hittade jag först –08, och/men årets upplaga är då inte särskilt lik fjolårets. Ska ta närgångna bilder när den skördas för vidarebef. till Riksmuseet!

0

Skogsfrun i Obbola

12 sep 2009 kl. 09:41

Jo, jag har följt dina Sarcodon-spaningar med intresse.

Här i Västerbottens län är glaucopus rapporterad ett mycket litet antal gånger. Förutom fjällig taggsvamp/motaggsvamp är det i stort sett bara scabrosus som rapporteras. Ett enstaka fynd av fennicus har jag också sett på Artportalen.

Jag kan också nämna att växtplatsen är mycket trivial och att det knappast finns någon kalkpåverkan.

0

gunhild Nordås

12 sep 2009 kl. 16:44

Spännande med Sarcodonsläktet! Man ska nog titta närmare på dem jag ser ju många ute på hedarna.
Min bild är väl i alla fall en fjällig S imbricatus?

0

Gunhild!

Elisabeth Jansson

12 sep 2009 kl. 19:59

Din första bild är en fjällig taggsvamp.
Andra bilden är det inte,är det inte ingen art som jag har här nere.
Vad tror du själv?

0

Elisabeth!

Skogsfrun i Obbola

12 sep 2009 kl. 22:10

Vad säger du Elisabeth om min art då?

0

Gunhild!

Jan A, Uppsala

12 sep 2009 kl. 22:15

Gunhild, din andra svamp/bild är tyvärr alltför “otypisk” för att jag ska våga tycka ngt.

0

Skogsfrun i Obbola!

Elisabeth Jansson

12 sep 2009 kl. 23:06

Jag har inte svarat på din för jag vet inte vad det är!

Jag ska ut och fota taggsvampar i morgon S,fennicus och den gäckande taggsvampen mina har aldrig varit så rödbruna i färgen som jag ser att din är,men det där med färger är svårt,olika skärmar,blixt,solljus m.m.
Jag håller ju på med Ramarior också i “min” skog tyvärr mikroskoperar jag inte,det överlåter jag åt andra!
S.scabrosus har jag aldrig sett,kanske att det är den för den här känner jag inte igen!

Torka och spara den,snart kommer det nya saker om sarcodon,de håller på att DNA testa dem.
Skriv upp doft och smak,växtplats.

0

Sarcodon

Elisabeth Jansson

12 sep 2009 kl. 23:26

Kolla på Stridvalls bilder på sarcodon.

Din Gunhild skulle då vara en S.Glaucopus

Jag tycker att en del av deras bilder har fel namn,men de är superduktiga så jag tvivlar,men jag tänker på kopparbrun taggsvamp.
Vi får göra en studieresa till Uppland nästa år jag har fått ett namn på en farbror som är duktig och arbetar på länstyrelsen,han gillade att ha med folk i skogen!

Om man ser flera olika samtidigt och får plocka lite med dem då tror jag att man lär sig mer,här har jag så få Fyndplatser så jag vill inte ta upp dem förrän de vuxit färdigt!

Får se om länken funkar annars får ni söka på stridvalls länkar på svampguiden!

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.stridvall.se/fungi/albums/album35/D80A6639.thumb.jpg&imgrefurl=http://www.stridvall.se/fungi/gallery/album35&usg=__t4rWucJqu17rq1v5YelYOsX0Cl8=&h=148&w=192&sz=21&hl=sv&start=27&um=1&tbnid=FWmYURs8I_K09M:&tbnh=79&tbnw=103&prev=/images%3Fq%3DSarcodon%2Bglaucopus%26ndsp%3D20%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4GGLL_svSE343SE343%26sa%3DN%26start%3D20%26um%3D1

0

Gunhilds

Skogsfrun i Obbola

13 sep 2009 kl. 08:07

Jag tycker Gunhilds svamp nr 2 ser ut som en scabrosus, som jag lärde mig känna igen den ifjol. Den har en så speciell färg och är dessutom blå i fotbasen.

Men glaucopus har jag å andra sidan aldrig sett, så den vet jag mindre om…

0

Gunhilds

Elisabeth Jansson

13 sep 2009 kl. 19:24

Jag skrev fel!
Jag menade scabrosus,jag har den inte hos mig!Jag har aldrig sett den!
Trivs den med tall på era hedar?

Jag har fotat idag flera olika taggsvampar,får se när jag har tid att lägga ut dem!

0

Gunhilds

Irene A

13 sep 2009 kl. 19:39

Den första borde vara squamosus, alltså motaggsvamp.

Den andra ser ut som en typisk scabrosus (bara en aning nedlöpande taggar som övergår i små punkter längre ner på foten). Där och på hattkanten brukar det också dröja kvar en rosa ton så länge svampen inte har exponerats i ljuset. Sen blir hela hatten oftast mörkt rödbrun.

0

Irene!

Skogsfrun i Obbola

13 sep 2009 kl. 20:15

Har du ingen åsikt om min Sarcodon, Irene? Plockad längs en gammal väg vid Nydalasjön, i 50-årig blandskog…

0

Skogsfrun i Obbola!

Irene A

14 sep 2009 kl. 10:32

Din Sarcodon, med det utseendet, lukten och smaken, skulle jag ha tagit för scabrosus utan vidare.
Mysko med de små sporerna?

Den liknar inte vad jag hittills har kallat glaucopus, men det kanske blir det när namnrockaderna är klara - när man äntligen har lärt sig skilja på dem.. Nää, då vill inte jag vara med längre!

0

Tack!

Skogsfrun i Obbola

14 sep 2009 kl. 11:16

Tack, det var spännande Irene! Det där med sporerna kanske inte är fullt så mystiskt som jag först trodde. Det var inte bara måtten som gjorde mig skeptisk; när jag läste nyckeln i Nordic Macromycetes såg jag ordet “oblong” och uppfattade det som att sporerna skulle vara avlånga, medan jag tyckte att de var runda. När jag läste noggrannare förstod jag att ordet i själva verket syftade på sporernas vårtor. Och jag tyckte faktiskt att vårtorna var avlånga.

NM säger inget om smaken på scabrosus, men den ska alltså vara bitter?

0

Skogsfrun i Obbola!

Irene A

14 sep 2009 kl. 11:31

Så här beskrivs scabrosus i Ågp för fjällsvampar:
“Svampen har en mjölaktig-buljongliknande doft (ibland med mycket
svag laktritskomponent). Svampen smakar först något mjölaktigt beskt, efter
en kort stund sammandragande och ettrigt beskt-skarpt.”

Det finns mycket bra info här:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5609-3.pdf

men det kanske har hänt lite mer på området sedan det skrevs..

0

Skogsfrun i Obbola!

Tony S

14 sep 2009 kl. 12:05

Skogsfrun, det står i NM att smaken ska vara bitter, om du tittar i steg 2 av nyckeln som sen leder till S. scabrosus, fennicus och glaucopus. Tydligen ingen karaktär som kan användas för särskiljning av dessa tre.

0

Skogsfrun i Obbola!

Skogsfrun i Obbola

14 sep 2009 kl. 12:11

Tack för dessa upplysningar, Irene och Tony!

0

Skabröst

Skogsfrun i Obbola

15 sep 2009 kl. 07:33

Igår när jag var ute i skogen och tog orienteringskontroller på ett nytt ställe sprang jag på en scabrosus igen. Det är jobbigt det här, ständigt dessa kollekter som ska samlas in trots att man knappt har fickor på kläderna och egentligen sysslar med annat!

Denna gång var det på hällmark, tillsammans med dropptaggsvamp.

Med tanke på att arten är VU-klassad tycker jag att jag hittar den förvånansvärt ofta, och dessutom i miljöer som inte är särskilt märkvärdiga. Unikt för Västerbottens län?

0

Skabröst

Irene A

15 sep 2009 kl. 08:13

Jag tror att det här året har varit bra häruppe för svamp just i tallhällmarkerna (det kanske de är vart tionde år eller så). Vi har gjort medvetna eftersök av kantareller i år i sådana marker, och lyckats bra med det. På köpet har jag hittat goliatmusseron på två ställen där jag inte har sett dem förut.

Annars är det väldigt olika mellan säsongerna. 2007 var ett bra år för scabrosus i Västerbotten och Norrbotten, 2006 minst lika bra i Dalarna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone